وزارت امور خارجه حکومت ایران: کانادا درباره انهدام هواپیمای اوکراینی سیاسی‌کاری می‌کند

در پی اعلام گوندوز ممدوف، معاون دادستان کل اوکراین و سرپرست هیات مذاکره‌کننده با رژیم ایران درباره انهدام هواپیمای اوکراینی، که گفته بود: ایران با ارائه ندادن اسناد و اطلاعات درباره هواپیمای سرنگون شده اوکراین توسط موشک های سپاه پاسداران، روند تحقیقات در این زمینه را به تاخیر می‌اندازد.

محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه حکومت ایران ، در گفتگو با روزنامه انگلیسی‌زبان تهران‌تایمز چاپ تهران، کانادا را به سیاسی‌کاری در پرونده تحقیقات درباره انهدام هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران متهم کرد.

بهاروند در ادامه رفتار کانادا در مقابل ایران را عجیب توصیف کرد و گفت: «دولت کانادا اتخاذ اقدامات یک‌جانبه‌ را آغاز کرده است و ما هیچ دلیل درستی برای آن نمی‌بینیم، به جز این‌که کانادا مایل به سیاسی‌کاری در این پرونده باشد». او در ادامه مدعی شد که حکومت ایران با طرف اوکراینی همکاری می‌کند و هیچ مانعی در تحقیقات درباره حادثه از نظر مطابقت با کنوانسیون‌های بین‌المللی وجود ندارد.

هواپیمای مسافربری اوکراینی ‌بامداد چهارشنبه ۱۸ دی چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. ده‌ها مسافر این هواپیما کانادایی بودند.

سپاه پاسداران پس از چند روز پنهان‌کاری و ارائه اطلاعات نادرست، سرانجام با فشارهای خارجی، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، اما در عین حال عامل این فاجعه را خطای انسانی، اعلام کردند.

برگرفته ای سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰