افشای هویت زندانیان مبادله شده توسط تایلند؛ سه شهروند ایرانی در طرح بمب گذاری سال ۲۰۱۲ در بانکوک مشارکت داشتند

مقامات تایلند روز پنجشنبه اعلام کردند كه سه شهروند ایرانی را كه در طرح بمب گذاری سال ۲۰۱۲ در بانکوک مشارکت داشتند به تهران منتقل کرده اند؛ همزمان با آن که ایران نیز یك مدرس دانشگاه بریتانیایی-استرالیایی را که بیش از دو سال به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در این کشور زندانی بود را آزاد كرد.

البته مقامات تایلند از اظهارنظر در خصوص این که اقدام آنها تبادل زندانی بوده و استرالیا چه نقشی در این روند داشته، اجتناب کردند. چاتچوم آکاپین، معاون دادستان کل تایلند به آسوشیتدپرس گفت که مقامات تایلند بر اساس توافق با ایران، انتقال زندانیان را انجام داده‌اند که امری معمول است.

سیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه با پخش تصاویری از آزادی کایلی مور-گیلبرت مدرس ۳۳ ساله مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن خبر داد.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که از شنیدن خبر آزادی خانم مور-گیلبرت «بسیار هیجان‌زده» شده ولی تصریح کرد که از بیان جزئیات آزادی او امتناع می‌ کند و تنها لازم می‌داند از تلاش دولت و دیپلمات‌های استرالیا و تمامی افرادی که برای آزادی او تلاش کردند، تشکر کند.

همزمان تلویزیون ایران تصاویر ورود سه ایرانی به کشور را نمایش داد که بنا بر ادعای این رسانه فعال اقتصادی و شهروندانی بوده‌اند که به اتهام «واهی» دور زدن تحریم‌های آمریکا در «خارج» زندانی شده بوده‌اند. آنها مورد استقبال رسمی عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران قرار گرفتند.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که سه ایرانی آزاد شده توسط دولت تایلند افرادی بودند که پس از افشای توطئه بمب‌گذاری سال ۲۰۱۲ در بانکوک به زندان محکوم شده بودند.

انفجار تصادفی بمب در ویلای محل اقامت این سه ایرانی در بانکوک آنها را تحت تعقیب پلیس تایلند قرار داد. سعید مرادی، ۲۹ ساله، در تعقیب و گریز با پلیس تایلند مواد منفجره‌ای را که با خود حمل می‌کرد به سوی پلیس پرتاب کرد که بر اثر انفجارحاصل از آن، دو پای خود را از دست داد. در اثر این انفجار افزون بر آقای مرادی، چهار تن دیگر نیز مجروح شدند. او پس از دستگیری به اتهام در اختیار داشتن بمب و قتل یک مامور پلیس تایلند به حبس ابد محکوم شد.

در تصاویر پخش شده توسط تلویزیون ایران نیز یکی از سه فرد آزاد شده در حالی که روی صندلی چرخ‌دار نشسته و پرچم ایران را به دوش گرفته بود، وارد سالن استقبال فرودگاه شد.

محمد خزایی، ۴۲ ساله، هم به هنگام خروج از تایلند بازداشت و به جرم در اختیار داشتن مواد منفجر توسط دادگاه تایلند به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بود. مظنون سوم مسعود صداقت‌زاده، ۳۱ ساله، نیز که به مالزی گریخته بود، پیش از ترک آن به مقصد ایران، بازداشت شد و در سال ۲۰۱۷ به تایلند مسترد و روانه زندان شد.

پلیس تایلند اعلام کرده بود که آنها در محل اقامت خود در در خیابان «سوخومویت سوی» بانکوک پنج بمب ساخته بودند. البته مطابق شواهد موجود، لیلا روحانی، دیگر متهم پرونده که این خانه را اجاره کرده بود، پس از انفجار روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۲ موفق شده خود را به ایران برساند. پلیس تایلند اواخر فوریه همان سال، مظنون دیگری به نام مهرداد مدنی را نیز بازداشت کرد ولی آقای مدنی هر گونه ارتباط با متهمان بمبگذاری را رد کرده بود.

مقامات اسرائیل و تایلند در سال ۲۰۱۲ ادعا کردند که هدف اصلی بمب‌گذاری این سه فرد محل تجمع دیپلمات‌های اسرائیل در بانکوک بوده است؛ ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰