ممنوعیت تماس و ملاقات احمدرضا جلالی؛ افزایش نگرانی‌ها از خطر اعدام قریب الوقوع

احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام که از روز سه‌شنبه ۴ آذرماه تاکنون در یکی از سلول‌های انفرادی قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد، از حق ملاقات و برقراری تماس تلفنی محروم است. وکیل مدافع این زندانی دو تابعیتی روز چهارشنبه ۵ آذرماه در مراجعه به دادسرای اوین قصد ملاقات با موکل خود را داشته است، اما به او گفته شده است که علیرغم درخواست احمدرضا جلالی برای ملاقات با وکیل، دیگر امکان ملاقات وجود ندارد.

ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی در گفت و گو با هرانا تایید کرد که از روز سه‌شنبه تاکنون هیچ تماسی با این زندانی نداشته است.

هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی نیز در این خصوص به هرانا گفت: “روز چهارشنبه ۵ آذرماه در آخرین روز اداری برای پیگیری وضعیت پرونده به دادسرا مراجعه کردم، اما در آنجا به من گفته شد که علیرغم درخواست احمدرضا جلالی برای ملاقات با وکیل این امکان برقرار نیست و ایشان در حال حاضر ممنوع از ملاقات و تماس تلفنی هستند”.
به گفته این وکیل دادگستری دولت سوئد تاکنون آن گونه که باید پیگیر وضعیت پرونده آقای جلالی و مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی جهت فراهم آوردن شرایط آزادی این پزشک زندانی نبوده است.

هرانا روز سه‌شنبه ۴ آذرماه در گزارشی از انتقال احمدرضا جلالی به واحد اجرای احکام دادسرای اوین و نهایتا به سلول انفرادی در قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. در برگه انتقال آقای جلالی نوشته شده که ایشان تا یک هفته برای اجرای تشریفات اجرای حکم اعدام در قرنطینه نگهداری خواهد شد.

این زندانی دوتابعیتی طی یک تماس تلفنی با خانواده، از انتقال خود به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر داده و به همسرش ویدا مهران نیا گفته بود: “این ممکن است آخرین مکالمه ما باشد”.

همزمان آن لیده، وزیر امور خارجه سوئد در تویئتی از گفتگوی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خبر داد و گفت که سوئد در تلاش است تا از اجرای حکم اعدام آقای جلالی جلوگیری کند.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به “انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرده است.

آقای جلالی نهایتا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذرماه سال ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تائید شد.

احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کرد و در آنجا در این رشته موفق به اخذ مدرک دکترا شد. وی فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذراند و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰