بازگشت بوی مرموز به تهران، علت نامعلوم

بوی تخم‌مرغ گندیده و آمونیاک دوباره در نقاطی از تهران به مشام شهروندان می‌رسد. یک مقام مسئول از چهار برابر شدن غلظت دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها خبر می‌دهد. منشاء انتشار این بوی آزارنده هنوز پس از سه سال مشخص نیست.

سه سال است این بوی تعفن در پاییز یا روزهای سرد در تهران می‌پیچد و شهروندان را می‌آزارد اما هیچیک از دستگاه‌های متولی هنوز در باره منشا آن به تفاهم نرسیده‌اند. رسانه‌ها از این بو با صفت “مرموز ” یاد می‌کنند. گاهی آرادکوه و محل دفن زباله‌های کلان‌شهر تهران عامل انتشار بو معرفی می‌‌‌شوند، گاه گاوداری‌ها. گاهی کارخانه سیمان و پالایشگاه ری، گاه منابع صنعتی و گاهی نیز فاضلاب شهر و نشتی‌های آن.

روز شنبه هشتم آذر، مدیرعامل شرکت سنجش کیفیت هوای تهران از افزایش سه الی چهار برابری غلظت آلاینده‌های دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌های سنجش هوا خبر داد. ایسنا به نقل از حسین شهیدزاده نوشت: «این افزایش ابتدا از سمت ایستگاه‌های جنوب غرب تهران شروع شد و به تدریج به سایر نقاط رسید.»

او گفته که سرعت باد در روز شنبه بسیار کم و حدود دو متر بر ثانیه بوده و منشا بوی نامطبوع نیز جنوب غربی شهر: «طی چند سال اخیر که در برخی از روزهای زمستان با استشمام بوی نامطبوع در تهران مواجه بودیم، جهت باد از همین سمت بوده و این درحالی است که عمده وزش بادهای ما در تهران از سمت غرب است.»

شهیدزاده احتمال داده که بوی بد موجود در مسیر فرودگاه امام، با وزش باد به تهران رسیده باشد.

کارگروه پایش استانداری تهران اواخر دی‌ماه ۹۸ اعلام کرد که علت لنشار بوی دی اکسید کربن در تهران، سوخت مازوت برخی کارخانه‌های مستقر در جنوب شهر و هم‌چنین انباشت زباله‌ها در آرادکوه است. آرادکوه، منطقه‌ای در ۱۱ کیلومتری فرودگاه امام خمینی، در جنوب تهران است که از ۵۶ سال قبل مدفن زباله‌های این شهر بوده و روزانه نزدیک به ۷ هزار تن پسماند وارد آن می‌شود.

شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست در اعلام منشا بو و یافتن راه‌کاری برای مهار آن، سیاست و نظر مشابهی ندارند، ضمن آن که منابع اعتباری و حوزه اختیارات‌اداری‌شان نیز تعاریف متفاوتی دارد.

به طور نمونه، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: «اطلاعات شهرداری تهران مختص شهر تهران است و آلاینده‌هایی که در خارج از مرزهای این شهر تولید می‌شوند توسط ایستگاه‌های ما پایش و کنترل نمی‌شوند. از این رو بهتر است دلایل افزایش غلظت آلاینده‌دی‌اکسید گوگرد در اطراف تهران توسط محیط زیست استان بررسی شود.»

بازگشت بوی تعفن به تهران در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، دستور داده که این بو تا پایان کار دولت دوازدهم یعنی تا سال ۱۴۰۰ رفع شود. عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم گفته که به سهم خود از مردم به خاطر این بو عذرخواهی می‌کند.

دو سال قبل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ۲۸ کانون را عامل ایجاد بوی تعفن در این مسیر اعلام کرد و گفت:«دفن پسماندهای شهرداری تهران در کهریزک و فاضلاب شهرستان اسلامشهر و بهارستان مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات برای کاهش بوی اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است و پس از آن واحدهای لبنی و دامداری، کشتارگاه دام و طیور عامل ایجاد این بوی نامطبوع هستند.»

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰