مهدی تاج با لابی ابراهیم رئیسی از پرونده ویلموتس فرار کرده است؟

«احسان قاضی‌زاده هاشمی»، نماینده «مجلس شورای اسلامی»، در گفتگو با «رادیو تهران» از اعلام جرم قضایی علیه «هشت عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال» خبر داد. رسانه‌های ایران، صحبت‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی را به شکلی گسترده پوشش دادند، در حالی که به نظر نمی‌رسد او از اتفاق تازه‌ای در پرونده قرارداد مشکوک «مارک ویلموتس» پرده برداشته باشد.


شهریور سال جاری، «خبرگزاری تسنیم» از پایان بررسی‌های «سازمان بازرسی کل کشور» در خصوص پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، خبر داد.

این خبرگزاری مدعی شد که گزارش سازمان بازرسی نهایی و در ساعات پایانی روز اول شهریور، برای دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است.

داستان قرارداد مارک ویلموتس به مجموعه‌ای از دروغ‌ها و مفسده اقتصادی «مهدی تاج»، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، و برخی از اعضای هیئت‌رئیسه این فدراسیون برمی‌گردد.

فدراسیون ایران در زمان عقد قرارداد با سرمربی بلژیکی، رقم قرارداد را سالیانه ۱.۳ میلیون دلار اعلام کرد. اما در نهایت مشخص شد که مارک ویلموتس برای کمتر از ۳۰ روز حضور در ایران، ۸ میلیون یورو از ایران دریافت خواهد کرد؛ این رقمی بود که به تایید فدراسیون جهانی فوتبال هم رسید.

دو ماه بعد، مشخص شد که «شستا» (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) مبلغ دو میلیون یورو از مطالبات مارک ویلموتس را به درخواست «فدراسیون فوتبال ایران» به «بانک زراعت ترکیه» واریز کرده بود.

این مبلغ با دستور مستقیم «اکبر ترکان»، رئیس هیئت‌مدیره شستا، از حساب بازنشستگان کشوری به حساب مارک ویلموتس واریز شد.

مهدی تاج و سردار اکبر ترکان از دهه ۱۳۷۰ خورشیدی رابطه نزدیکی در سپاه پاسداران داشته‌اند که سپس این رابطه به بخش‌های اقتصادی زندگی هر دو نفر هم رسوخ کرده است. طبق اسناد روزنامه رسمی کشور، در تاریخ ۱۵دی۱۳۸۹ مهدی تاج به‌ عنوان نماینده شرکت «سرمایه‌گذاری بهمن‌گستر سپاهان»، در کنار اکبر ترکان، عضو هیئت‌مدیره شرکت «مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان» قرار گرفته است. این دو همچنین در شرکت‌های «فولاد بهمن سپاهان» و «تکادو» نیز به‌ عنوان مدیر یا عضو هیئت‌مدیره، کنار هم حضور داشتند.

پس از افشای بندهای مشکوک‌ترین قرارداد تاریخ ورزش ایران، برخی نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده ورود کردند.

در نهایت سازمان بازرسی حکم خود را در شهریور ماه اعلام کرد. بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، هشت نفر به اتهام «اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آن‌ها» به دادستانی عمومی و انقلاب تهران احضار شده‌اند.

همان روز «ایران‌وایر» مطلع شده بود که مقصود از «این هشت نفر»، مهدی تاج، «محمود شیعی»، «محمود اسلامیان»، «هدایت ممبینی»، «حیدر بهاروند»، «عبدالکاظم طالقانی»، «فریدون اصفهانیان» و «لیلا صوفی‌زاده» است.

در همان روز اول شهریور نیز مقرر شد که «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر ورزش و جوانان، به عنوان معرف مارک ویلموتس به فدراسیون فوتبال ایران در مجلس شورای اسلامی و «کمیسیون اصل ۹۰» برای پاسخ‌گویی حاضر شود.

همچنین شستا به دلیل وصول نشدن چک فدراسیون فوتبال، برای پرداخت بدهی ۲ میلیون یورویی، به قوه قضاییه شکایت کرد و در نهایت برخی از خودروهای شخصی مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، توقیف شدند.

صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی بازخوانی همان رویکرد سابق سازمان بازرسی و قوه قضاییه است. از شهریور سال جاری تا کنون هیچ دستورالعمل جدیدی برای برخورد با اعضای هیئت‌رئیسه که پای قرارداد مارک ویلموتس را امضا کردند یا شخص مهدی تاج از سوی قوه قضاییه صادر نشده است.

طبق اطلاع ایران‌وایر، احسان قاضی‌زاده هاشمی طبق هماهنگی‌های قبلی قرار بود صرفا در مورد «اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال»، «امکان نام‌نویسی بازنشسته‌ها برای پست‌های ریاستی فدراسیون» و «حضور وزیر ورزش در کمیسیون ورزش مجلس» صحبت کند. سوال خارج از دستور، پاسخ نرم نماینده‌ای را به همراه داشت که طی سال‌های اخیر کوشیده است از فوتبال به عنوان مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای شدن استفاده کند.

احسان قاضی‌زاده هاشمی با ساختار قوه قضاییه ناآشنا نیست. او پیش از آن‌ که وارد مجلس شورای اسلامی شود، مدیریت در سمت‌هایی مانند مدیرکلی مطالعات پیش‌گیری از جرم‌، مدیرکلی امور اجتماعی و‌ مدیرکلی روابط عمومی قوه قضاییه را تجربه کرده است.

این نماینده مجلس، به واسطه نزدیکی‌اش با نهادهای اطلاعاتی، گاهی به اخباری دسترسی دارد که هم از رسانه‌ها و هم از دید مدیران ورزش دور می‌مانند. او نخستین کسی بود که در صحن علنی مجلس از هویت واقعی «رضا صالحی‌امیری»، یکی از نزدیک‌ترین مدیران «حسن روحانی» و رئیس کنونی «کمیته ملی المپیک»، پرده برداشت.

یازدهم آبان ماه سال ۹۵، وقتی صالحی‌امیری قرار بود به‌ جای «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنشیند و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد، احسان قاضی‌زاده به عنوان نماینده مخالف گفت: «برادر “سید رضا فلاح”! بله، این اسم مستعار شما است. آیا این‌ را که زمانی سرباز گمنام امام زمان بودید، از قلم انداختید یا خیال کردید نمایندگان مردم حواس‎شان نیست؟ اگر از نمایندگان مردم رای اعتماد گرفتید، در مواجهه با هنرمندان سرزمینم چه کسی خواهید بود؟ سید رضا صالحی امیری یا سید رضا فلاح؟»

اما او این بار در قبال سپر حفاظتی که دوباره به دور مهدی تاج کشیده شده است، سکوت می‌کند. در صحبت‌هایش دیگر نامی از رئیس سابق فدراسیون فوتبال نمی‌برد، پرونده قضایی مربوط به قرارداد مارک ویلموتس را طی سه ماه اخیر بررسی نمی‌کند، از اظهار نظر مستقیم در مورد این پرونده می‌گریزد و البته وقتی قرار می‌شود به صورت ناگهانی روی خط زنده یک برنامه رادیویی در مورد «وضعیت مسببان» قرارداد صحبت کند، فقط به «اعضای هیئت‌رئیسه» اشاره می‌کند.

مرداد ماه سال جاری، ایران‌وایر در گزارشی، به رابطه قدیمی و حسنه مهدی تاج با «ابراهیم رئیسی»، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اشاره کرده بود. در همان گزارش اشاره شده بود که یکی از مدیران منصوب‌شده از سوی مهدی تاج در فدراسیون فوتبال مدعی است رابطه رئیس سابق فدراسیون فوتبال با ابراهیم رئیسی به حدی صمیمانه است که «خطری او را تهدید نکند.»

مهدی تاج برای اثبات همین رابطه عمیق، دو روز پس از اعلام جرم «سازمان بازرسی کل کشور» علیه او و ۷ عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، به رسانه حامی‌اش «ورزش سه» گفت: «مگر پول‌های کلان و ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که وزرا ناپدید کردند از حساب‌ آن‌ها برداشته شد؟» او گفته بود که نه خودش و نه اعضای هیئت‌رئیسه، این بدهی را پرداخت نخواهند کرد.

این خط و نشانی بود برای پایان داستانی که احسان قاضی‌زاده هاشمی آغاز کرد، ولی به نتیجه‌ای نرسید.

کمی پس از مصاحبه آقای تاج با ورزش سه، «کنفدراسیون فوتبال آسیا» و «فدراسیون جهانی فوتبال» در نامه‌ای خطاب به فدراسیون فوتبال ایران، خواستار توقف هر گونه رسیدگی قضایی در پرونده مهدی تاج و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شدند. این نامه پیش از آن‌ که به صورت رسمی از سوی «مهدی محمدنبی» در اختیار اعضای هیئت‌رئیسه قرار بگیرد، توسط وب‌سایت ورزش سه منتشر شده بود.

برای پیدا کردن رویکرد رسانه‌ای مهدی تاج برای پاک کردن صورت مسئله و خروج از فضای «رسیدگی قضایی پرونده ویلموتس» می‌توان به گزارش و مصاحبه‌ای اشاره کرد که توسط «علی رضوانی»، بازجو-خبرنگار صداوسیما، در دفتر جردن آقای تاج با او انجام شد. در این مصاحبه که برخی از رسانه‌های ایران آن را «سفارشی» نامیده بودند، بازجوی صداوسیما از مهدی تاج قهرمان مدیریتی در ورزش ایران ترسیم کرد.

مهدی تاج برای آن‌ که ثابت کند به یک ساحل آرام رسیده است و قرارداد ۸ میلیون یورویی مارک ویلموتس به دست فراموشی سپرده خواهد شد، هفته گذشته در مهم‌ترین جلسه سال‌های اخیر فدراسیون فوتبال یعنی «مجمع عمومی فدراسیون» برای تایید اساسنامه شرکت کرد.

حالا احسان قاضی‌زاده هاشمی که هم روابطی گسترده در قوه قضاییه دارد و هم از ابتدا پی‌گیر پرونده قرارداد سرمربی بلژیکی تیم ملی بود به رادیو تهران گفته است: «من بیشتر از این نمی‌دانم. مرجع قضایی باید درباره پرونده توضیح بدهد.»

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲ دسامبر ۲۰۲۰