مایک پمپئو: رژیم تهران بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه و مردم صلح‌دوست آن است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در این کنفرانس ویدئویی که روز سه شنبه ۱۱ آذر برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف روابط آمریکا و بحرین، گفت که در زمینه امنیتی، بحرین میزبان نیروهای آمریکایی است و این امر به ایالات متحده اجازه می‌دهد که با تروریسم بجنگند و از آزادی حمل و نقل کالا در خلیج فارس در مقابل حملات دریایی رژیم ایران، محافظت کند.

مایک پمپئو گفت که «رژیم تهران تهدید شماره یک» برای امنیت خلیج فارس و «مردم صلح‌دوست کل منطقه» است.

وزیر خارجه آمریکا با قدردانی از بحرین و مردم آن کشور به خاطر حمایت قاطعانه‌شان از کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران، گفت که این کارزار «تهران را به طور موفقیت‌آمیزی منزوی کرده و دسترسی ایران به ده‌ها میلیارد دلار پول نقد برای نفوذ مخرب و تروریسم را قطع کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به دستاوردهای توافق‌های ابراهیم که با میانجی‌گری آمریکا میان اسرائیل با بحرین و امارات حاصل شد، گفت ایالات متحده و بحرین هر دو «واقعگرا» هستند و «ماهیت خشونت‌بار رژیم انقلابی ایران را می‌شناسند» و می‌‌دانند که «در زمینه مقابله با تهران و مسائل مهم دیگر، اسرائيل یک مشکل نیست، بلکه یک شریک مهم است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت محافظت از شبکه‌های مخابراتی «۵جی» آینده در برابر حزب کمونیست چین و «عوامل شریری» مانند شرکت چینی مخابراتی هواوی اهمیت دارد. او همچنین تاکید کرد که بحرین در زمینه حقوق بشر و مبارزه با قاچاق انسان پیشرفت‌های مهم و واقعی داشته است.

عبداللطیف بن رشید الزیانی، وزیر خارجه بحرین، نیز گفت که توافق‌های ابراهیم طی فقط چند ماه موجب تغییرات در خاورمیانه شده است و امیدهای جدیدی برای صلح و رفاه بوجود آورده است.

وزیر خارجه بحرین همچنین تاکید کرد که ایران ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند. او با اشاره به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران گفت که «نیات و اقدامات مخرب ایران جسورانه‌تر از هر زمان دیگری شده است.» وی تاکید کرد که رژیم ایران در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کند و به طور آشکار در درگیری‌ها حضور دارد.

او گفت: «ایران امروز امنیت منطقه را بیش از هر زمان دیگری در تاریخ معاصر به طور تهاجمی به چالش کشیده است.»

وزیر خارجه بحرین خواستار آن شد که جامعه بین‌المللی آن قدر «با اعمال فشار بی‌امان بر ایران» با آن مقابله کند تا آن کشور «یک بازیگر مسئولیت‌پذیر شود.»

این مقام بحرینی گفت که کشورش می‌خواهد رابطه بحرین و آمریکا بخشی از این تلاش‌ها باشد و چالش‌های «آن حکومت مذهبی و گروه‌های نیابتی آن را نشان دهد» و «اطمینان حاصل شود که بحرین و دیگر متحدان منطقه از قابلیت‌هایی که برای حفظ مردم خود در مقابل چنین تهدیداتی لازم است، برخوردار باشند.»

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲ دسامبر ۲۰۲۰