جمهوری اسلامی ایران از طریق حوثی‌ها امنیت انرژی در خاورمیانه را هدف گرفته است

دو روز پس از حمله موشکی حوثی‌‌ها به تأسیسات نفتی «آرامکو» نفتکش یونانی «AGRARI» که با پرچم مالت در دریای سرخ در جنوب عربستان حرکت می‌کرد نزدیک آب‌های سرزمینی یمن با یک مین برخورد کرد و انفجار ناشی از آن به بدنه نفتکش آسیب رساند.

این تانکر ظرفیت حمل حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و خبرگزاری بلومبرگ چهارشنبه ۲۵ نوامبر گزارش داد در بدنه آن پس از انفجار یک متر بالاتر از سطح آب یک حفره ایجاد شد.

تا این لحظه هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. چند ساعت پس از این حادثه، تلویزیون دولتی سعودی گزارش داد که یک کشتی تجاری در یک عملیات تروریستی از سوی «منبع ناشناس» مورد حمله‌ قرار گرفت و پس از اصابت ترکش‌های یک قایق که نزدیک آن منفجر شد «خسارت جزئی» دید.

ایهام کامل رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه اوراسیا که در مورد ریسک سیاسی به مشتریان نفتی توصیه ارائه می‌دهد می‌گوید «قطعاً یک حمله از سوی یمن در مرز عربستان این پیام را می‌فرستد که فقط در تنگه هرمز و در خلیج فارس نیست که ایران توانایی تضعیف منافع نفتی و فعالیت‌های دریایی عربستان را دارد.»

بر اساس اطلاعاتی که بلومبرگ به دست آورده این تانکر در حال انتقال مازوت به اروپا بوده است. پس از انفجار نیز نشت یا آلودگی در دریا گزارش نشده است.

روزنامه الشرق ‌الاوسط سه‌شنبه به نقل از سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف حمایت از یمن نوشت پنج مین دریایی که شبه‌نظامیان حوثی‌ در آب‌های دریای سرخ کار گذاشته بودند منهدم شد. مین‌های کشف شده ساخت ایران و از نوع «صدف» هستند.

المالکی همچنین با اشاره به حملات حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان گفت «شواهد و مدارک دخالت ایران در آن حملات با استفاده از سلاح‌های ایرانی از جمله کروز و هواپیماهای بدون سرنشین ثابت شده‌است.»

شبکه العربیه عربستان سعودی به نقل از سخنگوی ائتلاف گزارش یمن گزارش داد که یک فروند «قایق بمب‌گذاری شده» را در دریای سرخ کشف کرده است
پیش از این شورای وزیران سعودی به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در بیانیه‌ای هشدار دادند اقدامات تروریستی خرابکارانه شریان اقتصاد جهانی را هدف قرار می‌دهد.

با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه سفر مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزایش یپدا کرد. یک روز پیش از این کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا در سفر به بحرین با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد و «عید شکرگزاری» را در کنار سربازان آمریکایی در منطقه گذراند.

اخیراً نخست وزیر اسرائیل و رئیس موساد و وزیر خارجه آمریکا نیز به عربستان سفر کردند در مورد مسائل امنیتی به توافق هایی رسیدند.

اینهمه در شرایطی است که مقامات جمهوری اسلامی گویی در یک دنیای موازی با واقعیات مدعی هستند که تنها راه مقابله با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن وحدت در «جبهه مقاومت» است! اکنون که روابط اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بهتر از هر زمان دیگریست و با هدف دفع تهدیدات رژیم تهران در یک جبهه قرار گرفته‌اند به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ضرباتی را که در سوریه از اسرائیل دریافت می‌کند و قادر نیست به آنها پاسخ دهد توسط نیابتی‌های خود در یمن با حمله به حوزه انرژی عربستان پاسخ می‌دهد! حمله به تاسیسات آرامکو و ناامن کردن مسیر رفت و آمد تانکرها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان و دریای سرخ در همین ارتباط می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد اگرچه به دلیل همین اهمیت، پیامدهای بین‌المللی آن به هیچ وجه کمتر از حمله مستقیم به اسرائیل نیست!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ دسامبر ۲۰۲۰