نسرین ستوده به زندان قرچک برگشت

دادسرا با تمدید مرخصی درمانی نسرین ستوده موافقت نکرد. او در حالی به قرچک بازگشت که به دلیل ابتلا به کرونا امکان در آغوش گرفتن فرزندانش را نداشت. هم‌زمان چند تشکل حقوق بشری خواستار آزادی او و رفع ممنوعیت سفر همسرش شدند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، عصر چهارشنبه ۱۲ آذر و پس از ۲۵ روزمرخصی به زندان بازگشت. او ۱۷ آبان به مرخصی استعلاجی آمده و چند روز بعد تست کرونایش مثبت اعلام شده بود.

همسر خانم ستوده پیش از بازگشت او به دویچه وله گفته بود که طبق تجویز پزشکی قانونی، او باید دو هفته دیگر در قرنطینه می‌ماند اما دادسرای مربوطه با تمدید مرخصی موافقت نکرد. رضا خندان خبر داده بود که پرونده همسرش به یک دادسرای عادی منتقل شده که “به دلیل ترس و ناآگاهی از پرونده‌های سیاسی، هر دستوری را که از بالا برسد، تمام و کمال اجرا می‌کند.”

خانم ستوده قبل از بازگشت به زندان، در پیامی نسبت به وضعیت احمدرضا جلالی، پژوهشگر محکوم به اعدام، ابراز نگرانی کرد و از همگان خواست برای حفظ جان این پزشک تلاش کنند. او گفت در طول مدت مرخصی به دلیل ابتلا به کرونا، امکان در آغوش گرفتن فرزندانش را نداشته است.

هم‌زمان با بازگشت خانم ستوده به زندان قرچک، نهادهای حقوق بشری از جمله کانون بین‌المللی وکلا، کمپین حقوق بشر در ایران، موسسه پن آمریکا و مرکز حقوق بشر والنبرگ، طی نامه‌ای خواستار لغو حکم زندان او و برطرف کردن منع سفر دو ساله همسر او شدند.

به کانال اینستاگرام دویچه وله فارسی بپیوندید

پیش‌تر، ۳۸ نفر از نمایندگان پارلمان آلمان در فاصله مرخصی این حقوقدان ۵۷ ساله، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشته و خواستار آزادی او شده بودند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، انیس کالامار، گزارشگر ویژه در موضوع اعدام‌های فراقانونی، ایرنه خان، گزارشگر ویژه حمایت از حق آزادی بیان و نیلس ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و مجازات‌های غیرانسانی نیز در بیانیه‌ای خواهان بازنگری در پرونده اتهامات نسرین ستوده و آزادی او شده بودند.

بازگشت نسرین ستوده به زندان اوین در حالی است که عفو بین‌الملل هم با استقبال از مرخصی او، خواستار آزادی بدون قید و شرط این فعال حقوق بشری شده بود.

ستوده در سال‌های گذشته به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و مقاومت در برابر فشارها در جمهوری اسلامی جوایز معتبری مانند جایزه ساخاروف، جایزه انجمن جهانی قلم و جایزه حقوق بشر اروپا و جایزه حقوق بشر اتحادیه قضات آلمانی را دریافت کرده است.

او برای وکالت متهمان سیاسی و فعالان حقوق زن، با اتهاماتی چون “تبانی علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “ضدیت با مجازات اعدام” به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که طبق قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال آن قابل اجراست.

نسرین ستوده از سال ۹۷ و پس از دفاع از یکی از معترضان به حجاب اجباری به زندان افتاد.

گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری، از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای خامنه‌ای است که مرداد ۹۸ منتشر شد. خانم پورفاضل چند هفته پس از انتشار بیانیه بازداشت شد و تا اواخر آبان در زندان اوین ماند. دادگاه انقلاب او را به چهار سال و دو ماه حبس محکوم کرد که در مرحله تجدیدنظر به ۲۷ ماه تقلیل یافت. او روز یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۹ برای اجرای این حکم به زندان اوین منتقل شد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ دسامبر ۲۰۲۰