توصیه نتانیاهو به بایدن: بازگشت به توافق هسته‌ای خطاست

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای تنها باعث تقویت مواضع رژیم ایران در منطقه می‌شود. سفیر اسرائیل در برلین نیز گفته است اسرائیل هیچ اعتمادی به پایبندی حکومت ایران به تعهدات برجامی خود ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا در مصاحبه ماه سپتامبر خود با شبکه‌ خبری “سی‌ان‌ان” اعلام کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا به جمع کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای بازخواهد گشت، توافقی که دولت ترامپ، به‌رغم مخالفت دیگر کشورهای ذیربط در ماه مه سال ۲۰۱۸ رسما از آن خارج شد.

در همین رابطه، روزنامه “نیویورک‌تایمز” اخیرا گفتگویی با بایدن بر سر رویکرد دولت او در قبال ایران داشته است. بایدن در این گفتگو تاکید کرده بود که به‌رغم دشوار شدن شرایط گفتگو و مذاکره، سیاست دولت جدید آمریکا همچنان ناظر بر بازگشت به توافق هسته‌ای است.

همین اظهارات ناخشنودی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و همچنین دیگر سیاستمداران این کشور را در پی داشته است. روزنامه “تایمز آف اسرائیل” با انتشار گزارشی به گفتگوی اخیر نتانیاهو با مایکل دوران، خبرنگار موسسه هدسون پرداخته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحبه بازگشت به برجام را خطایی بزرگ با پیامدهای بسیار دانسته است. نتانیاهو گفته است: «بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران یک اشتباه است. شما [بایدن] نباید به این توافق خطا بازگردید.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین به خطاهای موجود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اشاره کرده و گفته است: «بر اساس توافق پیشین هسته‌ای، به حکومت ایران اجازه داده می‌شد که به تحول سانتریفیوژهای مدرن خود بپردازد و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را دو برابر سازد. چنین امری به معنای ممکن ساختن تجهیز ایران به بمب هسته‌ای است.»

جو بایدن روز چهارشنبه دوم دسامبر (۱۲ آذر) به خبرنگار نیویورک تایمز گفته بود آمریکا تنها در صورتی حاضر است به توافق هسته‌ای سال ۲۱۰۵ بازگردد که ابتدا ایران به همه تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در توافق هسته‌‌ای بازگردد.

بایدن در عین حال تاکید کرده بود که سیاست آمریکا همچنین بر محور کاهش نفوذ ایران در منطقه تنظیم خواهد شد.

این در حالی است که نتانیاهو در واکنش به این سخن بایدن گفته است بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای عملا به ایران امکان خواهد داد تا موقعیت خود را در سوریه، عراق و همچنین در میان شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در منطقه تثبیت بکند.

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده است که رفع تحریم‌ها عملا منبع مالی گسترش نفوذ سیاسی حکومت ایران در منطقه را فراهم می‌سازد. از سوی دیگر، جرمی ایساخاروف، سفیر اسرائیل در آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار دویچه وله گفت که اسرائیل هیچ اعتمادی به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و اینکه چنین توافقی بتواند مانع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گردد، ندارد.

ایساخاروف تاکید کرد که جمهوری اسلامی تعهدات برجامی خود را به شدت نقض کرده است. او گفت رژیم ایران «هم میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را افزایش داده و هم سانتریفیوژهای پیشرفته به کار گرفته است.»

مایکل دوران در مصاحبه خود با نتانیاهو نظر او را درباره احتمال خروج آمریکا از خاورمیانه جویا شده است. ترامپ اعلام کرده بود تا روز ۱۵ ژانویه شمار نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و افغانستان را کاهش خواهد داد.

مایکل دوران از نتانیاهو می‌پرسد آیا چنین خبری باعث نگرانی اسرائیل و شخص او نمی‌شود. نتانیاهو در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «بله، البته که نگران کننده است. من گمان می‌کنم چنین چیزی ضربه بزرگی برای همه ما و حتی برای خود آمریکا خواهد بود. برای ما و همچنین برای متحدان جدید ما در بین کشورهای عربی این موضوع ضایعه بزرگی است.»

نتانیاهو به افزایش آمادگی کشورهای منطقه برای صلح اشاره کرده و می‌گوید: «من فکر می‌کنم که آمریکا نیز انگیزه زیادی برای گسترش صلح در منطقه دارد.»

سفیر اسرائیل در خاورمیانه نیز اقدامات حکومت ایران در خاورمیانه را اقداماتی بی‌ثبات‌کننده دانسته و می‌گوید جمهوری اسلامی فعالیت‌های موشکی خود را ادامه داده است.

خبرنگار موسسه هدسون از نتانیاهو درباره حمله به خودروی حامل محسن فخری‌زاده می‌پرسد. مایکل دوران می‌گوید انگشت اتهام ایران در ارتباط با کشته شدن فخری‌زاده متوجه دولت اسرائیل است. نتانیاهو در پاسخ به این پرسش گفت: «آن‌ها همیشه در ارتباط با هر چه در آن کشور روی می‌دهد، ما را مسئول می‌دانند. صرف‌نظر از اینکه این موضوع درست یا غلط باشد.»

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که سیاست دولت اسرائیل در برابر چنین مواردی سکوت است. او افزود: «ما ترجیح می‌دهیم نسبت به چنین مواردی اعلام موضع نکنیم.»

جرمی ایساخاروف، سفیر اسرائیل در آلمان نیز در این رابطه به خبرنگار دویچه وله گفت: «ایران همه مصیبت‌ها در خاورمیانه را به حساب اسرائیل می‌نویسد.» ایساخاروف در تکمیل اظهارات خود افزود: «ما موارد زیادی از چنین ادعاهایی را دیده‌ایم که عملا خلاف آن‌ها ثابت شده است.»

دولت اسرائیل به همه نمایندگی‌های سیاسی این کشور در خارج از اسرائیل درباره احتمال حملات ایران در واکنش به کشته شدن فخری‌زاده هشدار داده است.

سفیر اسرائیل در برلین به خبرنگار دویچه وله گفت: «اسرائیل به شهروندان خود نسبت به سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس در ارتباط با احتمال حملات ایران هشدار داده است.»

جرمی ایساخاروف از جمله به نقش دونالد ترامپ در خاورمیانه و محبوبیت او در کشور اسرائیل اشاره کرده و این موضوع را چالشی برای دولت جدید آمریکا دانسته است.

سفیر اسرائیل در آلمان توافق صلح بین اسرائیل و امارات متحده عربی و همچنین توافق صلح با بحرین را بخشی از دستاوردهای دولت آمریکا در دوره زمامداری ترامپ دانسته است.

خبرنگار دویچه وله از سفیر اسرائیل درباره سیاست احتمالی دولت بایدن در قبال خاورمیانه پرسید. ایساخاروف گفت به باور او سیاست عادی‌سازی مناسبات و گسترش توافق‌های صلح در منطقه موضوعی است که می‌تواند با استقبال دولت جدید آمریکا روبه‌رو شود.

ایساخاروف می‌گوید: «به باور من هر دولتی متوجه اهمیت ادامه همکاری و شراکت استراتژیک با اسرائیل خواهد شد.»

او افزود، قطعا دولت جدید آمریکا نیز نسبت به تهدیدهایی که از سوی ایران و همچنین نیروهایی همچون حزب‌الله و “دولت اسلامی” (داعش) متوجه ما و کشورهای عرب منطقه است، آگاهی دارد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۵ دسامبر ۲۰۲۰