ترامپ: رهبران چین و رژیم ایران خوشحال‌ترین مردم دنیا هستند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات اخیرش در یک تجمع پساانتخاباتی گفت که خوشحال‌ترین مردم دنیا در حال حاضر رهبران چین هستند و در مرحله دوم رهبران حکومت ایران قرار دارند.

ترامپ روز شنبه به ایالت جورجیا رسید تا نخستین گردهمایی پس از انتخابات را در حمایت دو سناتور آمریکایی جمهوری‌خواهی که قصد گرفتن دو صندلی سنا را دارند برگزار کند. انتخابات مجلس سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده و ۱۶ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

این درحالی است که بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکا، جو بایدن با کسب بیشتر آرای الکترال برنده انتخابات شده است.

به گزارش اسپوتنیک، ترامپ در این تجمع درباره کسانی که فکر می‌کند اکنون خوشحال‌ترین مردم دنیا هستند صحبت کرد. او رهبران چین و سپس ایران را خوشحال‌ترین توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره این که چرا این گونه فکر می‌کند توضیحی نداد اما گفت که اگر جو بایدن برنده انتخابات شود، چین ایالات متحده را هم تصاحب خواهد کرد.

اظهارات ترامپ درباره حکومت ایران به پیشنهاد بایدن برای بازگشت به برجام برمی‌گردد. بایدن گفته است که اگر ایران به تعهداتش به این توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا دوباره به آن خواهد پیوست.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، وزارت امور خارجه آمریکا سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران به اجرا درآورد و ایران را «کشور سردمدار تروریسم دولتی» نامید. تنش میان دو کشور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس افزایش یافت.

چین هم روابط گرمی با ترامپ ندارد. دولت ترامپ، چین را به دلیل کوچک جلوه دادن ویروس کرونا و آنچه تهدید امنیت ملی توسط فن‌اوری‌های چینی همچون هواوی و بیت‌دنس و شرکت تیک‌تاک خوانده می‌شود، سرزنش می‌کند. چین همواره این ادعاهای ترامپ درباره فناوری‌های چینی را «بی‌اساس» خوانده است.

به گفته ترامپ، خانواده بایدن روابطی با چین دارند؛ به خصوص پسر بایدن که ترامپ ادعا می‌کند مبالغی را از پکن دریافت کرده‌است. دولت چین این ادعاها را رد کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۶ دسامبر ۲۰۲۰