حکومت خدعه و عاقبت برجام

محود ابطحی

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت، حکومت اسلامی در بیانیهٔ شورای امنیت ملی خود اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

به دو نکته توجه کنید: نخست اینکه فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین که از امروز با این تصمیم حکومت متوقف شد، بخشی از اقدامات داوطلبانه ایران بود و دیگر اینکه انجام این اقدامات داوطلبانه با عدم تمدید دو معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد، از سوی دولت امریکا، ناممکن شده است. با این بیانیه و سخنرانی روحانی، حکومت قصد دارد کنترلش بر موضوع و توان مقابله به مثل خود را به نمایش بگذارد، اگرچه در این نمایش جز ناچاری و ناتوانی حکومت دیده نمی‌شود.

این حکومت که نطفه‌اش را خمینی با خدعه نهاد، همچنان با خدعه و مکر و تقیه و انواع دروغ‌ها ملت ایران را به سوی نابودی می‌برد. حکومت مبنی انجام آنچه در بیانیه آمده است را «صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران» اعلام کرده است. این یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌هایی است که این حکومت می‌تواند بگوید.

برنامهٔ هسته‌ای را شاه با آینده‌نگری در همکاری با کشور‌های غربی به ویژه امریکا که پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را در زمینه تولید انرژی هسته‌ای دارد، آغاز کرد ولی پس از انقلاب متوقف شد. در آن زمان برای بدست‌آوردن پروژه‌های اجرایی این برنامه، بهترین شرکت‌های غربی با هم رقابت می‌کردند و در نتیجه بهترین قیمت‌ها را ارائه می‌دادند و در کنار آن احترام جهانی ملت ایران هم به جای خود محفوظ بود. ولی از سرگیری این برنامه توسط حکومت اسلامی از آنجا که بدون توجه به «منافع ملی مردم ایران» صورت گرفت، بدون حضور آن شرکت‌ها، به طور پنهانی و در نتیجه از راه بازار‌های سیاه انجام شد و شرکت‌های درجه سه و چهار روسی هزینه‌ای به مردم ایران تحمیل کردند که ده‌ها بار بیش از ارزش واقعی کاری بود که انجام دادند. طرحی در نهایت بی‌خردی که تأمین کننده ۲ درصد انرژی ایران خواهد بود در حالی که ۱۵ درصد انرژی ایران در راه انتقال و نگهداری از میان می‌رود و بازسازی تأسیسات زیربنایی تولید و انتقال انرژی که بسیار کم هزینه‌تر است و برای انسان ایرانی تولید کار می‌کند بیش از هفت برابر برنامه هسته‌ای آخوندی انرژی در اختیار ایرانیان می‌گذارد.

حکومت اسلامی در جایگاهی نیست که از منافع ملی ایرانیان سخن بگوید. منافع برای آنها تنها ولایی و اسلامی است و ربطی به درون مرز‌های ایران و ساکنان آن ندارد. اینجا قصد پرداختن به هزینه‌هایی که این برنامه هسته‌ای بر ملت ایران تحمیل کرده است را ندارم تنها به اندازه‌ای که برای ایرانیان روشن شود که ادعای «صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران» دروغ بزرگ دیگری است، کافی است بدانیم که تنها از سال ۲۰۱۵، همزمان با برجام، تا امروز ملت ایران ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد فروش نفت را از دست داده است و ۵۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی. هزینه فرصت‌های از دست رفته را اگر برای چهل سال گذشته حساب کنیم به عددی به راستی نجومی می‌رسیم. به آن عدد نجومی هزینه فرار مغز‌ها یعنی مهاجرت بخش بزرگی از باهوش‌ترین و فعال‌ترین ایرانیان تحصیل‌کرده را که بیافزاییم، میزان توجه حکومت اسلامی به منافع ملی ایرانیان برایمان روشن‌تر می‌شود، البته پس از افزودن فرار سرمایه‌ها، تخریب منابع و بسیاری هزینه دیگر.

تنها راه حفظ منافع ملی ایرانیان، برپایی حکومتی سکولار دموکراتیک است که بدست نمایندگان راستین ملت ایران اداره شود. رسیدن به این هدف بزرگ که حق هر ملتی از جمله ملت ارجمند ایران است، تنها با رهایی از حکومت اسلامی و گذار به دموکراسی شدنی است. آینده ایران در گرو همکاری سکولار دموکرات‌ها برای رسیدن به جبهه فراگیر سکولار دموکراسی است.

حزب سکولار دموکرات ایرانیان در همکاری با سازمان‌ها و احزاب و گرو‌های سکولار دموکرات دیگر مشغول همکاری برای ایجاد آن جبهه‌است. جبهه‌ای که بتواند نماینده برحق سکولار دموکرات‌ها برای مدیریت گذار به دموکراسی باشد.

۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ – ۹ ماه مه ۲۰۱۹