حبس ابد برای عضو حزب‌الله به اتهام قتل نخست وزیر اسبق لبنان

دادگاه بین‌المللی لاهه یکی از متهمان اصلی در سوءقصد به رفیق حریری را به حبس ابد محکوم کرد. متهم که عضو حزب‌الله لبنان است، حدود ۱۵ سال پیش در طراحی قتل رفیق حریری مشارکت داشته است.

حدود ۱۵ سال پس از قتل رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان، یکی از متهمان اصلی به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه ویژه بین‌المللی در لاهه روز جمعه (۱۱ دسامبر) به اتهام سلیم جمیل عیاش، شهروند ۵۷ ساله لبنان، رسیدگی کرد و او را به بالاترین مجازات، یعنی حبس ابد محکوم ساخت. عیاش هم اکنون فراری است.

عیاش به حزب‌الله لبنان وابسته است، هرچند این حزب می‌گوید که او عضو این جریان سیاسی – نظامی نبوده یا از آن جدا شده است.

در اقدام تروریستی علیه رفیق حریری روی هم ۲۲ نفر کشته شدند.

به گفته دادگاه “این ضربه‌ای به ارکان حکومتی در لبنان” بود. از نظر دادگاه هیچ موجبی برای تخفیف در اشد مجازات برای عیاش وجود ندارد. “او در عملیات تروریستی مخوفی شرکت داشت که به قتل عام منجر شد”.

در کیفرخواست علیه عیاش پنج اتهام عنوان شده بود که مجازات هر یک از آنها حبس ابد بود.

دادگاه ویژه لاهه چهار متهم اصلی را به شکل غیابی محاکمه کرد. در ماه اوت سه نفر از اتهامات تبرئه شدند، اما عیاش مقصر شناخته شد.

واکنش‌ها به محکومیت یک عضو حزب‌الله در پرونده ترور رفیق حریری

دادگاه بین‌المللی بار دیگر حکم جلب عیاش را صادر کرد؛ اما گمان نمی‌رود که این حکم به اجرا گذاشته شود، زیرا امکان ندارد که حزب‌الله او را به مقام‌های قضائی تحویل دهد.

در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ با اقدام یک عامل انتحاری خودروی رفیق حریری در بیروت منفجر شد؛ غیر از نخست وزیر بانفوذ کشور، ۲۱ نفر کشته و ۲۲۶ نفر زخمی شدند.

حریری قصد داشت خود را بار دیگر نامزد کند. او مهم‌ترین مأموریت سیاسی خود را پایان دادن به نفوذ سوریه در لبنان اعلام کرده بود، و به نظر کارشناسان همین هدف باعث قتل او شد.

جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین پشتیبان حزب‌الله لبنان شناخته می‌شود.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰