محکومیت مصوبه هسته‌ای مجلس ایران توسط آمریکا؛ پمپئو: جامعه جهانی به جمهوری اسلامی باج ندهد

آمریکا مصوبه اخیر مجلس ایران مبنی بر الزام دولت به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را محکوم کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی در واکنش به تصویب قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در مجلس ایران و تأیید آن در شورای نگهبان اعلام کرد که کشورش این قانون را «محکوم» می‌کند زیرا این قانون «آخرین ترفند رژیم به منظور استفاده از برنامه هسته‌ای در جهت تلاش برای ترساندن جامعه جهانی» است.

او در این بیانیه که روز جمعه ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) منتشر شد نوشته است: «(این قانون) در صورت اجرا منجر به غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سطح خطرناک ۲۰ درصد می‌شود در حالی که ایران در حال حاضر نیز از حد مجاز تعیین شده در برجام برای سطح غنی‌سازی و همچنین ذخایر اورانیوم، پژوهش، تولید و نصب سانتریفیوژها فراتر رفته است. ایران در مورد این مسئله که چرا باید برای هدف صلح‌آمیز به سرعت در مسیر غنی‌سازی اورانیوم در چنین سطحی حرکت کند، هیچ دلیل فنی منطقی و معتبری ارائه نکرده است.»

قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» چند روز پس از ترور محسن فخری‌زاده و در واکنش به این اقدام در مجلس ایران تصویب شد. محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و مسئول برنامه پدافند هسته‌ای ایران در روز ۷ آذر در جاده‌ای در آبسرد واقع در شرق تهران ترور شد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه مطبوعاتی خود همچنین نوشته است: «این قانون همچنین دولت ایران را موظف می‌کند تا همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که هم اکنون در سطحی نپذیرفتنی است، باز هم کاهش دهد. نزدیک دو سال است که ایران در مسیر تلاش‌های آژانس برای حل مسائل مربوط به مواد و فعالیت‌های احتمالی هسته‌ای اعلام نشده سنگ‌اندازی کرده است، به همین دلیل هم مدیریت آژانس در ژوئن ۲۰۲۰ خواستار آن شد که ایران توافقنامه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نیز تعهداتش طبق پروتکل الحاقی را به طور کامل اجرا کند.»

پمپئو با این هشدار که کاهش همکاری ایران با آژانس یا غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران را به طور جدی به توانایی دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک می‌کند، افزوده است: «جامعه بین‌الملل نباید در برابر بازی‌های خطرناک حکومت (ایران) با مماشات اقتصادی به آن باج دهد. این رژیم اگر به دنبال کاهش تحریم‌ها و فرصت‌های اقتصادی است، ابتدا باید با تغییر اساسی در رفتار خود، توقف اخاذی هسته‌ای و مذاکره بر سر توافقی فراگیر به منظور رسیدگی به موضوع توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم، بازداشت‌های ناعادلانه و سایر کنش‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، اراده‌ای جدی از خود نشان دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در بیانیه خود از جامعه بین الملل خواسته است که با «ادامه فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی»، حکومت ایران را به انزوا برانند.

مایک پمپئو روز جمعه همچنین با همرسانی فرسته‌ای در صفحه توییتر خود، خطاب به جامعه بین‌الملل در مورد «باج» دادن به ایران و نیز احتمال غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دراین کشور هشدار داد.

پیش از این نیز سه قدرت اروپایی طرف ایران در برجام یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک در مورد مصوبه مجلس ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و نصب سانتریفیوژهای بیشتر هشدار داده بودند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰