آدم‌ربایی به روش جمهوری اسلامی؛ سربازان گمنام امام زمان یا اعضای باند قاچاق؟

بعد از ربوده شدن «فرج‌الله چعب»، ملقب به حبیب اسیود، رهبر سابق «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» و انتقال او به ایران، سازمان اطلاعات ترکیه (میت) اعلام کرد تاکنون ۱۳ شهروند این کشور به ظن جاسوسی برای حکومت ایران بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های ترکیه در گزارش‌های خود  نوشته‌اند که این گروه آدم ربایی توسط یک قاچاق‌چی شناخته شده مواد مخدر به نام «ناجی شریفی زیندشتی» مدیریت می‌شده است.

پیشتر در ۱۳ دسامبر نیز روزنامه «واشنگتن پست» چاپ آمریکا از قول یک مقام ترکیه‌ای جزییاتی را از ربوده شدن حبیب اسیود منتشر کرده بود. در این گزارش آمده بود که اسیود از طریق زنی به نام «صابرین س.» که مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی بود از سوئد به ترکیه کشانده شد و قاچاق‌چی مواد مخدر، ناجی شریفی زیندشتی، وظیفه انتقال او را به ایران برعهده داشت.

ناجی شریفی زیندشتی کیست؟

بر اساس گزارش‌های مختلف در رسانه‌های ترکیه، ناجی شریفی زیندشتی رهبر یک کارتل مواد مخدر است که حدود ۱۳ سال پیش در ایران در یک پرونده قاچاق به اعدام محکوم شد و به ترکیه گریخت. بنابر همین گزارش‌ها، زیندشتی در ترکیه نیز به خاطر جرایم زیادی از جمله قاچاق مواد مخدر، تشکیل یک گروه تبهکار مسلح، آدم‌ربایی و قتل، حدود دو سال پیش به حبس ابد محکوم شد. اما او فقط شش ماه در زندان ماند و بعد آزاد شد. به نوشته روزنامه خبر ترک، قاضی «ج. او» که دستور آزادی زیندشتی را صادر کرد در تحقیقات اخیر گفته است این حکم در پی فشارهای «برهان کوزو»، نماینده وقت پارلمان ترکیه، صادر شد. برهان کوزو چند ماه پیش در پی ابتلا به کرونا جان باخت.

رسانه‌های ترکیه جملگی نوشته‌اند که زیندشتی در حال حاضر در در ایران است.

روایت‌های رسانه‌های ترکیه

رسانه‌های ترکیه با اشاره به اطلاعیه سازمان اطلاعاتی این کشور، هریک گزارشی جداگانه درباره این ربایش منتشر کرده و برخی از آن‌ها به جزییات بیشتری اشاره داشته‌اند.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی که روز دوشنبه ۱۴ دسامبر منتشر شد به نقل از منابع امنیتی نوشت که در پرونده ربایش فرج‌الله چعب در ترکیه و انتقال او به ایران به دست باند زیندشتی، «۱۳ نفر همچنان در بازداشت هستند و دو مظنون نیز به طور موقت آزاد شده‌اند.»

این خبرگزاری با استناد به گزارش نهادهای امنیتی نوشت: «برادرزن زیندشتی نقشی فعال در عملیات ربایش فرج‌الله چعب داشت و در ماه اوت [چهار ماه پیش] به ایران سفر کرده بود. در ایران، او به همراه ناجی شریف زیندشتی و شریکش، “نیهات آشان”، چند جلسه در تهران و ارومیه با عوامل اطلاعاتی داشت. محور این جلسات فرج‌الله چعب بود و در نهایت نیز مقرر شد ملاقاتی بین صابرین س. و چعب در استانبول صورت گیرد.»

به نوشته این خبرگزاری، برادر زن زیندشتی هفتم اکتبر وارد ترکیه شد و گروه عملیاتی شکل گرفت. یک روز بعد نیز صابرین س. با گذرنامه جعلی وارد استانبول شد. چعب نیز همان شب از طریق هوایی به استانبول رسید و بعد از رفتن به منطقه “بیلیک دوزو” که با صابرین قرار داشت سر از خودرو وَن درآورد.»

این خبرگزاری در ادامه آورده است: «بعد از بیهوش کردن چعب در مینی‌بوس، وی به قاچاقچیان تحویل داده شد. آن‌ها بعد از بستن دست و پای چعب او را دهم اکتبر به خانه‌ای در شهر وان می‌برند و بعد او  را به صورت غیرقانونی به ایران منتقل می‌کنند. صابرین نیز همان روز از راه‌های غیرقانونی به ایران باز می‌گردد.»

روزنامه خبر ترک نیز در گزارشی با استناد به  گزارش سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، صابرین س. را «همسر سابق» چعب معرفی کرده و نوشته است زیندشتی «چعب را که ۱۴ سال اخیر ساکن سوئد بود، با استفاده از همسر سابقش فریب داد و او را به استانبول کشاند. بعد او را در مینی‌بوسی در یک پمپ بنزین در محله بیلیک دوزو بیهوش کردند و بعد از انتقال وی به وان، او را به ایران بردند.»

این روزنامه همچنین گزارش داده است که همسر سابق چعب با این وعده که ۱۰۰ هزار یورو به او قرض خواهد داد او را از سوئد به استانبول کشاند.

روزنامه حریت نیز به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک در گزارش خود از عملیات سازمان اطلاعات ترکیه می‌گوید: «ما در مورد یک عملیات مهم صحبت می‌کنیم. چهره‌های مخالف ایران و افرادی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند به صورت دایم ربوده و به ایران منتقل می‌شوند و آنجا نیز اعدام می‌شوند. اکنون یک عملیات مهم توسط میت [سازمان اطلاعات ترکیه] انجام شده و مظنونان شناسایی و بازداشت شده‌اند. در روزهای اخیر، بعد از اینکه حبیب اسیود، ایرانی مخالف ساکن سوئد، در ترکیه ربوده و به ایران انتقال یافت، سازمان اطلاعات ترکیه عملیات گسترده‌ای را آغاز کرد. طبق تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی، ربایندگان چعب توسط زندانی فراری زیندشتی هدایت می‌شدند که بعد از ربودن چعب وی را به ایران منتقل کردند. در این رابطه ۱۱ نفر از اعضای این گروه بازداشت شده‌اند.»

روزنامه صباح نیز گزارشی در این باره منتشر کرده و علاوه بر اینکه نام کامل آن زن و همچنین نام برادر همسر زیندشتی را درج کرده، به برخی زمان‌های دقیق نیز اشاره کرده است.

صباح با اشاره به عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در سه استان این کشور می‌نویسد: «برادر زن زیندشتی، “بختیار ف.”، به همراه نیهات آشان نقشه آدم‌ربایی را عملی کردند. حبیب فرج‌الله چعب در ۹ اکتبر برای ملاقات با افسر اطلاعاتی ایرانی، صابرین سعیدی، از سوئد به استانبول آمد. وی ساعت ۱۸:۳۰ وارد خط کنترل گذرنامه شد و در ساعت ۱۸:۴۷ کنترل گذرنامه انجام شد. او ساعت ۱۸:۴۹ چمدان خود را از روی ریل دریافت چمدان برداشت و در ساعت ۱۸:۵۱ منطقه گذرنامه را ترک کرد. در ساعت ۱۹:۱۸ وارد یک فروشگاه تلفن شد و ساعت ۱۹:۲۲ از فروشگاه بیرون رفت و در صف تاکسی ایستاد. ساعت ۱۹:۴۲ فرودگاه را ترک کرد.» به نوشته صباح، چعب بلیط برگشت رزرو شده از استانبول به مقصد سوئد را داشت اما در تاریخ مقرر سوار هواپیما نشد.»

صباح در ادامه درباره نحوه ربایش چعب می‌نویسد: «سه تن از مظنونان،‌ یعنی بختیار.ف، «ف. د.» و «ف. ف.» در تاریخ ۹ اکتبر وارد فروشگاهی در اسن‌یورت شده و در آنجا دستبند پلاستیکی و دستمال پارچه‌ای خریدند. آن‌ها بعد از اینکه چعب و صابرین در پمپ بنزین یکدیگر را دیدند، چعب را در مینی‌بوس بیهوش کرده و به شهر وان بردند. سپس او را به طور غیرقانونی به ایران منتقل کرده و به ماموران اطلاعاتی تحویل دادند.»

این روزنامه همچنین در گزارش خود به قتل دو ایرانی دیگر در ترکیه نیز اشاره کرده و نوشته است قاتلان آن دو نیز در گروه عملیات ربایش فرج‌الله چعب بودند.

«سعید کریمیان»، مدیر شبکه‌های تلویزیونی جِم، سه سال پیش در استانبول به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد. «مسعود مولوی»، از منتقدان جمهوری اسلامی و مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه» نیز سال گذشته در استانبول کشته شد.

به نوشته روزنامه صباح، فرد مظنون به قتل کریمیان در واقع راننده و محافظ شخصی زیندشتی است و «علی .» نام دارد. ضارب مسعود مولوی نیز برادر علی ک. است که باغبان زیندشتی است.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰