زیردریایی هسته‌ای مجهز آمریکا به تنگه هرمز وارد شد

دو هفته پیش از سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، آمریکا زیردریایی هسته‌ای مجهز جورجیا را وارد تنگه هرمز کرده است. هدف از اعزام این زیردریایی نشان دادن تعهد آمریکا به شرکای منطقه‌ایش نامیده شده است.

نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه‌ای از ورود زیردریایی هسته‌ای خود، “یو‌اس‌اس جورجیا” به آب‌های تنگه استراتژیک هرمز در روز دوشنبه اول دی ماه (۲۱ دسامبر) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعلام ورود این زیردریایی که از سوی نیروی دریایی آمریکا اقدامی نادر محسوب می‌شود در حالی انجام می‌گیرد که تنش میان این کشور و جمهوری اسلامی تشدید شده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین گفت، زیردریایی “یو‌اس‌اس جورجیا” را که از نوع اوهایو است، دو کشتی جنگی همراهی می‌کنند.

این اقدام نامعمول در تنگه هرمز که هدف از آن نمایش توان نظامی آمریکاست بعد از کشته شدن محسن ‌فخری‌زاده، کارشناس اتمی حکومت ایران صورت می‌گیرد که ایران آمریکا را نیز “از جمله همدستان حذف فیزیکی او” خوانده است.

این اقدام همچنین دو هفته قبل از فرا رسیدن کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس (واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران) در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام شده است. ایران بارها گفته است که انتقام این اقدام آمریکا را خواهد گرفت.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، هدف از حضور زیردریایی جورجیا در آب‌های منطقه نشان دادن “تعهد” این کشور به “شرکای منطقه‌ای و امنیت دریایی” است. آمریکا اعلام کرده که همچنین می‌خواهد با این اقدام آمادگی خود در “دفاع علیه هر تهدیدی در هر زمانی” را نشان دهد.

“یو‌اس‌اس جورجیا” مسلح به ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک است و می‌تواند ۶۶ نیروی عملیاتی ویژه را در خود جا دهد.

در اوایل ماه جاری (دسامبر) نیز دو بمب‌افکن آمریکا در مأموریتی که ایالات متحده آن را “پیامی بازدارنده به ایران” نامید، وارد آسمان منطقه شده و از نزدیکی آسمان ایران عبور کردند.

نمایش قدرت نظامی آمریکا می‌تواند پیامی به ایران باشد به این معنا که ایالات متحده با وجود این که به دستور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور این کشور در صدد کاهش حضور نظامی خود در عراق و افغانستان است، همچنان به تعهد خود به خاور میانه پایبند می‌ماند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مسئولیت حفاظت از منافع این کشور در آب‌هایی به وسعت دو و نیم میلیون مایل مربع (شش و نیم میلیون کیلومتر مربع)، شامل خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عمان و قسمت‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰