۹ استان با صدرنشینی تهران بالاترین میزان اعتیاد دبیرستانی‌ها به مواد مخدر را دارند

ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از بالا بودن نرخ اعتیاد دانش‌آموزی در ۹ استان‌ کشور خبر داد و گفته است که تهران بالاترین آمار را در این زمینه دارد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در گزارشی وضعیت ۹ استان کشور در زمینه نرخ شیوع مصرف موادمخدر را منتشر کرد. این گزارش حاکیست دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه بالاترین میزان اعتیاد به مواد مخدر در کشور را دارند.

در این بین استان تهران در این ۹ استان بالاترین شمار دانش‌آموزان معتاد را دارد. سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران گفته است: «یکی از گروه‌های هدف قاچاقچیان، مدارس و دانش‌آموزان است که تلاش دارند تعداد مشتریان بیشتری را به سمت اعتیاد جذب کنند.»

به گفته‌ی او، «در ایران ۱.۲ درصد دانش‌آموزان کشور به اعتیاد مبتلا هستند، در حالی ‌که نرخ شیوع اعتیاد در میانگین جمعیت دانش‌آموزی جهان ۲۰ درصد است.»

شاپور محمدزاده معاون وزیر و و سرپرست مرکز امورهماهنگی شهریورماه پارسال جمعیت دانش‌آموزان را «۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴ نفر» اعلام کرده بود.

مقامات مسئول هرگز هیچ آماری از میزان دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد در ایران را منتشر نکرده‌اند و آنچه رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز گفته، مشابه دیگر آمار در ایران قابل اتکا و اطمینان نیست و همواره آمار واقعی بیش از آمار و ارقام حکومتی است.

در این بین، مومنی رسانه‌های اینترنتی را مقصر افزایش شمار اعتیاد بین دانش‌آموزان دانسته است: «تغییر الگوهای آموزشی و وابسته‌تر شدن دانش‌آموزان و دانشجویان به بسترهای آنلاین، فرصت مناسبی را برای سوء استفاده قاچاقچیان مواد‌ مخدر فراهم کرده است.»

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سال ۹۸ گفته بود، ۲۰هزار خرده‌فروش موادمخدر از اطراف مدارس جمع‌آوری شدند که حدود ۳ تُن موادمخدر از آنان کشف شد.

بر اساس این گزارش، گراس، بنگ، ماری جوانا و گل از جمله مواد ‌مخدری هستند که اکنون در فضای مجازی بیشترین سهم را در خرید و فروش دارند. به تازگی قرار است خرید، فروش و مصرف ماده‌مخدر «گُل» مشمول مجازات‌های شدیدتری شود.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰