علی عزیزی به ۶ سال حبس محکوم شد

علی عزیزی، شهروند آذربایجانی توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز به ۶ سال حبس محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، از این میزان ۵ سال زندان به عنوان مجازات اشد در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس این حکم که به صورت شفاهی به اصغر محمدی، وکیل مدافع این شهروند ابلاغ شده است، آقای عزیزی توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی فتح نژاد از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه غیر قانونی گاماج” به ۶ سال حبس محکوم شده است.
در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان از بابت اتهام “عضویت در گروه غیر قانونی گاماج” قابل اجرا خواهد بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای عزیزی در تاریخ ۲۴ شهریورماه در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده بود.

جلسه رسیدگی به اتهامات آقای عزیزی در بخش دوم پرونده در تاریخ ۳۰ مهرماه امسال در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان تبریز برگزار شد. وی در این پرونده به نشر اکاذیب در فضای مجازی متهم شده است. آقای عزیزی اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرده و از آنها به عنوان اتهامات بدون دلیل و مدرک و پرونده‌سازی توسط نهادهای امنیتی نام برده است.

علی عزیزی در ۴ اسفندماه ۹۸ توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود در ارومیه بازداشت و در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۸ با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان تبریز منتقل شد او نهایتا در تاریخ ۶ فروردین ۹۹ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

آقای عزیزی پیش از این به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ۹۸” بازداشت و توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ارومیه به ریاست قاضی حمید گلی نژاد از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی” به پرداخت پانزده میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۸ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد. حکم شلاق و جزای نقدی آقای عزیزی روز دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹ به اجرا درآمد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰