سردسته حمله به سفارت عربستان مشاور فرهنگی فدراسیون جودو ایران شد

حسن کردمیهن، روحانی شبه نظامی و سرکرده تهاجم به سفارت عربستان، به ریاست فرهنگی فدراسیون جودو منصوب شد. او فعالیت در هیات‌های انصار حزب‌الله و موسسه “نورمعرفت” کرج را در کارنامه دارد و تا چندی قبل یک فست فود را می‌گرداند.

حسن کردمیهن، روحانی شبه نظامی و سرکرده تهاجم به سفارت عربستان، به ریاست فرهنگی فدراسیون جودو منصوب شد
یک روحانی شبه نطامی جودوکار که سازماندهی حمله به سفارت عربستان در تهران را بر عهده داشته، رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون جودوی ایران شد. روابط عمومی این فدراسیون، عصر یکشنبه هفتم دی، از انتصاب حسن کردمیهن به این مقام خبر داد. آخرین شغل کردمیهن اداره یک فست فود لبنانی در کرج بود.

حجت الاسلام حسن کردمیهن عامل اصلی حمله شبانه به سفارت عربستان در ۱۲ دی سال ۹۴ معرفی شده و چند ماه نیز به همین دلیل در زندان گذرانده است. بعد از آزادی اما هیچ خبری از چند و چون اقدام او و وابستگی‌های احتمالی‌اش به جناح یا جریان خاصی منتشر نشد.

‌آن حمله که با تخریب اموال سفارت عربستان و بالا رفتن از دیوارهای نمایندگی ریاض در تهران انجام گرفت، بحرانی دیپلماتیک آفرید. عربستان روابط با ایران را قطع و حج تمتع آن سال را لغو کرد. بسیاری از کشورهای عربی سفرای خود را از تهران فراخواندند. شورای امنیت نیز در محکومیت این اقدام بیانیه‌ داد.

محمدرضا محسنی‌ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، گفته بود که برخی نهادها حامی کردمیهن هستند اما نامی از نهادهای مربوطه نبرده بود. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور هم دراین‌باره گفته بود: «این افراد سازماندهی‌شده آمدند و بیش از ۱۰‌سال است که در کرج و تهران و با محورهایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند. از مسئولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند.»

بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران و حمله به کنسولگری سعودی در مشهد به بهانه اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالفت دولت عربستان صورت گرفت. دولت ایران خود را از این اقدام مبرا کرد و مسئله را به گروه‌های “خودسر” نسبت داد. حسن روحانی از وزرات کشور، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات خواست عاملان تهاجم را شناسایی و دستگیر کنند. او حمله‌کنندگان را “وابسته یا نادان” خواند.

بعد از حملات دوگانه به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد حدود ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. آن زمان از کردمیهن یک نوار صوتی منتشر شد که در آن می‌گفت: «پرتاب مهر به علی لاریجانی یا سیدحسن خمینی لازم نبود اما حمله به سفارت عربستان لازم بود.»

او بعدها در توجیه این سخنان عنوان کرد که پیامش به بعد حمله مربوط بود نه قبل از آن.

آخرین خبرهای مربوط به کردمیهن به دو سال قبل بر می‌گشت که رستورانی لبنانی در کرج دایر کرده بود. خبرگزاری ایلنا اواخر آذر ۹۷ نوشت که کردمیهن در کرج از قبل معروف بود زیرا محفل “انصار حزب‌الله” در کرج را سازماندهی می‌کرد: «او هیاتی را هم پشت ترمینال جنوب در محله خزانه بخارایی علم کرد تا جوانان تهرانی را جذب کند…‌ او در کنار موسسه “نور معرفت”، چند موسسه فرهنگی دیگر هم ثبت کرده است.»

موسسه نور معرفت کرج که زیر نظر امام جمعه شهر اداره می شد پس از حمله به سفارت عربستان بسته شد.

حسن کردمیهن پس از ماجرای حمله به سفارت در مصاحبه‌ای گفته بود: «من به بچه‌ها نگفتم به سفارت عربستان بروند. من به هیچ کسی نگفتم کوکتل‌مولوتوف درست کند. به هیچ کس نگفتم اتوبوس بگیرید. من به هیچ کسی نگفتم نیروی انتظامی را کنار بزنید و بروید داخل! وقتی بچه‌ها به خانه‌های‌شان برگشته و خواب بودند، من در حمص سوریه آنلاین شدم. دیدم ۳۰۰ پیام در گروه شهید خلیلی آمده است. از بالا شروع به خواندن کردم. این می‌گفت برویم و آن می‌گفت برویم و منافع ملی است و… به ساعت سوریه یازده و نیم شب بود. از عمق دلم خوشحال بودم. یکهو دیدم سیدعباس یک عکس سلفی با ملک سلمان در اتاق سفیر گرفته است. گفتم فلان فلان شده آن عکس را برای من بیاور چرا سلفی می‌گیری و همین‌طور به جواب دادن به آنها مشغول بودم که سیدرحمت توی گروه گفت حاج حسن ما برگشته‌ایم و دارند آب و جارو می‌کنند.»

او در باره شش ماه زندان خود نیز گفته است: «همین که پرواز نشست، دم در هفت هشت تا ماشین آمده بودند تا مرا ببرند. انگار ریگی را گرفته‌اند. ۴۸ روز در زندان‌های مختلف می‌چرخیدیم و بازجویی می‌شدیم. گفتم بنده توفیق مجرمیت در این برنامه را ندارم چون نبودم و داشتم از ناموس شما دفاع می‌کردم… من نه سر پیاز بودم و نه ته پیاز ولی آن شش ماه را کشیدم.»

کردمیهن علت راه اندازی فست فود لبنانی را ناشی از این دانسته بود که بیکار بود و “به درد نظام نمی‌خورد”.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰