بیانیه جدید اسرائیل: با هرگونه بازگشت به برجام شدیداً مخالفیم

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز یکشنبه ۷ دی با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که این کشور با هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت‌های جهانی و ایران شدیداً مخالفت می‌کند.

در متن این بیانیه آمده است که توافق هسته‌ای با ایران «از بیخ و بن غلط است» و این‌که بر اساس برجام «به ایران بزرگراهی سنگفرش‌شده با طلا برای رسیدن به زیرساخت‌های لازم برای یک زرادخانه کامل بمب‌های هسته‌ای داده شده است».

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو اضافه شده که برجام همچنین منابع لازم برای «تشدید قابل توجه» «تجاوزگری» جمهوری اسلامی در سرتاسر خاورمیانه را برای این رژیم فراهم کرده است.

این بیانیه تأکید کرده است که اسرائیل «صریحاً و قاطعانه» معتقد است که «تحت هیچ شرایطی نباید به آن توافق بد بازگشت.»

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده گفته است که تمایل دارد تحت شرایطی کشورش را به این توافق بازگرداند.

برخی از قدرت‌های اروپایی هم ابراز امیدواری کرده‌اند که به دنبال این تمایل دولت بایدن، روح تازه‌ای به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دمیده شود.

۱۵۰ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در روزهای اخیر در نامه‌ای به جو بایدن از رویکرد او برای بازگشت به برجام پشتیبانی کردند.

هایکو ماس به تازگی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل گفته بود که برجام نیازمند بازنگری و اصلاح کلی است.
اما دولت ترامپ اعلام کرده که تحریم‌ها علیه رژیم ایران را در هفته‌های آخر دولت کنونی آمریکا تشدید خواهد کرد و از جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، خواسته است تا از این اهرم به‌وجود آمده علیه جمهوری اسلامی استفاده بهینه کند.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در اخیراً اعلام کرد گفت‌وگوهای او و دیگر مقام‌های دولت ترامپ با تیم جو بایدن دربارهٔ حکومت ایران و برجام آغاز شده است.

او گفت: «سعی می‌کنیم آن‌ها را متقاعد کنیم که الان سال ۲۰۱۵ نیست. تقریباً سال ۲۰۲۱ است و تغییرات زیادی رخ داده است، بنابراین فرمول‌هایی که فکر می‌کردید چارچوب‌هایی خوبی برای مذاکره اصلی [برجام] هستند، امروز چندان مناسب نیستند».

مخالفان برجام می‌گویند این توافق شامل مهار کردن سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه‌های موشکی ایران نمی‌شود و به این خاطر خطرآفرین است.

رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه حکومت ایران در روزهای گذشته تاکید کرده‌اند که برجام به عنوان «یک سند قطعی» قابل مذاکره مجدد نیست ولی در صورت بازگشت آمریکا به آن و رفع تحریم‌ها علیه رژیم ایران، تهران نیز به اجرای کامل تعهدات برجامی خود باز می‌گردد

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰