چرا با داشتن منابع گازی، به مازوت سوزی روی آورده اند؟

این روزها بسیاری از مردم شهرهای بزرگ و کوچک ایران از شدت آلودگی هوا احساس ناراحتی می کنند. از چند هفته پیش این اعتراضات به رسانه ها نیز کشیده شده اما جمهوری اسلامی رژیمی نیست که به مردم جواب درست و شفاف بدهد. چند روز پیش معاون محیط زیست تهران به خبرگزاری مهر گفت: آلودگی هوا ربطی به مازوت سوزی ندارد. بعد با قاطعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها را تکذیب کرد. لینک

حالا امروز سازمان محیط زیست اعتراف کرد که به علت کمبود گاز نیروگاه‌ها و صنایع کوچک از مازوت بعنوان سوخت استفاده می کنند. لینک روزنامه انتخاب

اما باز هم همه واقعیت را نگفته اند. مثلا در روزنامه همشهری علت روی آوردن به مازوت سوزی را کمبود گاز ذکر کرده اند:

گاز نداریم، مازوت می‌سوزانیم
نکته‌ اساسی در کنار گذاشتن مصرف مازوت برای نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده، نوسازی و روی آوردن آنها به مصرف گاز است. اما به گفته معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، «۸۰۰میلیون مترمکعب میزان تولید روزانه گاز کشور در شرایط فعلی است و وقتی ۸۰درصد مصرف گاز مربوط به بخش خانگی و تجاری است نمی‌دانیم برای مصرف سایر بخش‌های حیاتی کشور باید چه کنیم؟ همین جای خالی است که موجب روی آوردن نیروگاه‌ها و برخی صنایع ‌کوچک به مازوت سوزی می‌شود.»
این آمار در شرایطی اعلام شده است که طبق برآوردها، باید بخش خانگی و تجاری، ۵۰۰میلیون مترمکعب گاز مصرف کنند و اضافه مصرف آنها، موجب قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع ‌شود. روز گذشته، سخنگوی شرکت ملی پالایش نفت کشور این حرف‌ها را تأیید کرد. مهدی اسماعیلی در این‌باره گفت: «به‌علت مصرف بالای گاز در کشور و نبود امکان تأمین گاز کافی برای نیروگاه‌ها، فرآورده‌های مایع نظیر گازوئیل و مازوت به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود.»

اما روایت دیگر حاکی است که بدلیل اینکه بدلیل تحریم ها رژیم نمی‌تواند نفت و فراورده های نفتی را صادر کند، پالایشگاه‌ها انباشته از مازوت شده اند و دولت نیروگاه‌ها و صنایع را موظف کرده تا مازوت های انبار شده را مصرف کنند:

بر اساس اظهار نظرهای کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – درحال‌حاضر ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.

در هر دو صورت، چه بخاطر کمبود گاز باشد و چه بخاطر تحریم ها، این اقدام رژیم اسلامی اقدامی است غیر انسانی که جان و سلامتی بسیاری از ایرانیان را بخطر می اندازد. اینها حاضر نیستند کمی از مواضع جنگ طلبانه در منطقه و فعالیت‎های اتمی خود کوتاه بیایند و در نتیجه با سلامتی و جان میلیون ها ایرانی بازی می کنند.

چرا کشوری که بزرگترین منابع گاز را در اختیار دارد باید با کمبود گاز مواجه باشد؟ چرا بجای سرمایه گذاری در سوریه و لبنان و خرج جنگ‌های نیابتی و پرورش تروریست و طلبه ، در بخش استخراج و تولید گاز و گازرسانی اقدام نکرده اید که امروز مجبور به مازوت سوزی شوید؟

آن ایرانیان کج اندیشی که در داخل و خارج کشور ترامپ را بخاطر بیرون آمدن از پیمان محیط زیستی پاریس سرزنش می‌کردند امروز چرا در برابر مازوت سوزی رژیم آدمکش جمهوری اسلامی ساکتند؟ چرا دیگر دلشان برای محیط زیست و گرمایش زمین و سوراخ شدن لایه ازن دلسوزی نمی کنند؟

هر روز که از عمر این رزیم می گذرد ایران نابودتر می‌شود و انسان های بیشتری تلف می‌شوند.

برگفته از سایت مشروطه، ۵ ژانویه ۲۰۲۱