روزی سرنوشت‌ساز برای آمریکا؛ از فشار ترامپ بر پنس تا تهدید به حمله به ساختمان کنگره

کنگره آمریکا قرار است امروز چهارشنبه ۶ ژانویه تشکیل جلسه دهد تا با بررسی آرای الکترال کالج آمریکا و احتمالا تایید آن، جو بایدن را رسما رئیس جمهوری آینده این کشور اعلام کند.

این جلسه در حالی تشکیل می‌شود که دونالد ترامپ همچنان بر ادعاهای خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری امسال تاکید دارد.

پیش از این هر ایالات بطور جداگانه آرای الکترال خود را شمرده و اعلام کرده است که در مجموع نشان می‌دهد جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال در مقابل دونالد ترامپ که تنها ۲۳۲ رای الکترال کسب کرده، پیروز انتخابات ۳ نوامبر بوده است.

در نشستی که ۶ ژانویه با حضور تمامی قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تشکیل خواهد شد و مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در نقش رئیس مجلس سنا حضور خواهد یافت، دو جعبه حاوی نتایج تایید شدۀ آرای الکترال ایالت‌ها به سالن محل برگزاری نشست آورده خواهد شد و سپس مایک پنس با باز کردن مهر و موم آنها، کار بازشماری و بررسی این اسناد را به همراه قانونگذاران آغاز خواهد کرد.

دونالد ترامپ که بسیار به نقش مایک پنس در این جلسه امید بسته، یک روز پیش از این با انتشار پیامی توییتری بر این نکته تاکید کرد که «معاون رئیس جمهور قدرت رد نتیجه این انتخابات متقلبانه را دارد».

این درحالی است که بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آقای پنس تمام سعی خود را کرده تا سطح انتظارات ترامپ را در این موضوع پایین بیاورد و او را در این باره متقاعد کند که بر اساس قانون اساسی آمریکا، حضور او در کنگره و ریاست موقت بر سنا، در واقع یک نقش تشریفاتی برای دریافت نتایج آرای الکترال است و به تنهایی قدرتی برای تغییر نتایج انتخابات ندارد.

دونالد ترامپ در آخرین تلاش‌ها قبل از برگزاری نشست کنگره، ضمن رد اخبار مربوط به صحبتهای مایک پنس با او درباره تشریفاتی بودن حضورش در جلسه امروز کاپیتول، در پیام توییتری جدیدی بار دیگر بر قدرت او برای تغییر سرنوشت سیاسی آمریکا تاکید کرد و نوشت: «اگر مایک پنس در کنار ما باشد، برنده این انتخابات خواهیم شد. ایالت‌های زیادی اشتباهی را که با تایید آمار نادرست و حتی متقلبانه در جریان پروسه نامعتبر ایالتی انجام داده‌اند، تصدیق می‌کنند. مایک می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.»

سناتورهای مخالف با نتایج اعلام شده از سوی کالج های الکترال

این جلسه در حالی تشکیل خواهد شد که روز گذشته، سناتورهای کارولینای جنوبی و اوکلاهما نیز به جمع ۱۱ نفرۀ تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس پیوستند که به نتایج اعلام شده از سوی کالج الکترال برای برخی از ایالت‌های آمریکا اعتراض دارند.

همزمان با تشکیل این نشست، دونالد ترامپ اعلام کرده که قصد دارد مقابل کاخ سفید سخنرانی کند و از هوادارانش خواسته است در این روز در خیابان‌های واشنگتن، پایتخت تجمع کنند. رسانه های آمریکایی از آغاز تجمع هواداران ترامپ خبر داده اند.

در پی این فراخوان ترامپ، پلیس خیابان‌های واشنگتن را بست و نگرانی از وقوع درگیری میان هواداران و مخالفان ترامپ نیز باعث شد تا نیروهای گارد ملی در سطح شهر مستقر شوند.

تهدید به حمله به ساختمان کنگره به بهانه انتقام سلیمانی
همزمان با برگزاری این نشست و حواشی پرتنش آن، خبر دیگری در رسانه‌های آمریکا منتشر شد که بر نگرانی‌های امنیتی افزود.

بنا بر گزارش شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، شماری از کنترل کنندگان ترافیک هوایی در نیویورک روز دوشنبه پیام صوتی تهدیدآمیزی را از افرادی ناشناس دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه قرار است برای گرفتن انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، روز چهارشنبه با هواپیما به کاپیتول، ساختمان کنگره آمریکا حمله شود.

اگرچه دولت آمریکا می‌گوید اعتقادی به صحت چنین ادعایی ندارد اما تحقیقات اف‌بی‌آی درباره این فایل صوتی، بویژه موضوع نفوذ تهدید کنندگان به فرکانس‌های هوایی مورد استفاده توسط برج‌های مراقبت آغاز شده است.

کارشناسان می‌گویند دریافت این پیام از آن رو نگران کننده است که نشان می‌دهد مخالفان می‌توانند به راحتی بر دستورالعمل‌های تعیین شده برای خلبانان دربارۀ چگونگی پرواز و مکان پرواز تاثیر بگذارد.

اگرچه در دورهای پییشنِ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، معمولا نشست کنگره برای تایید آرای الکترال کالج چندان طولانی نبود و نتیجه اعلام شده از سوی الکترال کالج تقریبا پس از گذشت حدود نیم ساعت از آغاز جلسه تایید می‌شد، اما انتظار می‌رود امسال با وجود مخالفت‌های برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه با نتایج اعلام شده، جلسه به درازا بکشد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۶ ژانویه ۲۰۲۱