هیات کره‌جنوبی راهی تهران شد؛ حکومت ایران ‘خواهان استفاده از یک میلیارد دلار بلوکه‌شده برای تجهیزات پزشکی’

هیات رسمی کره جنوبی راهی تهران شد تا برای آزادی نفتکش این کشور از توقیف سپاه پاسداران مذاکره کند.

همزمان خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرده است که ایران می‌خواهد یک میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه‌شده‌اش آزاد شوند تا از آن برای خرید تجهیزات پزشکی استفاده کند.

سپاه پاسداران یک نفتکش کره جنوبی و خدمه آن را توقیف و دلیل آن را آلودگی محیط‌زیست عنوان کرده است.

از این اقدام سپاه به عنوان “گروگانگیری” انتقاد شده اما سخنگوی دولت ایران این اتهام را رد کرده و گفته: “اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است. که به بهانه های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است”.

کوه کیونگ‌سوک، مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه کره جنوبی، در فرودگاه به خبرنگاران گفت: “قصد من دیدار با همتایم در وزارت خارجه ایران و اگر کمکی به تلاش‌ها درباره نفتکش توقیفی بکند از مسیرهای مختلف با دیگران هم ملاقات خواهم کرد.

بنا به اعلام وزارت خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه سه نفر از کارکنان سفارت این کشور در تهران موفق به دیدن خدمه نفتکش توقیفی شده‌اند و می‌گویند آنان در امنیت و وضعیت خوبی هستند.

خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از یک منبع دیپلماتیک، که خواسته هویتش فاش نشود، از درخواست ایران برای آزادی یک میلیارد دلار از دارایی‌هایش خبر داده است.

یونهاپ از قول این منبع نوشته: “ایران از کره جنوبی درخواست کرده که از محل هفت میلیارد دلاری که (به طور بلوکه‌شده) در کره دارد تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیارد دلار بخرد.”

علاوه بر این ایران حدود ۱۰ میلیون دلار از دارایی‌هایش در کره را برای واریز به کوواکس می‌خواهد.

دارایی‌های توقیف‌شده ایران در کره جنوبی به وون، واحد پول این کشور بود تا به رغم تحریم معاملات دلاری از طرف آمریکا، تجارت بین ایران و کره جنوبی ممکن باشد.

منبع دیپلماتیک به کره جنوبی گفته ایران نگران آن است که در تبدیل وون به دلار در مسیر پرداخت به کوواکس، آمریکا این ۱۰ میلیون را توقیف کند.

این در حالی است که وزارت دارایی آمریکا مجوز ویژه‌ای برای معافیت خرید واکسن کرونا از تحریم‌ها داده است.

منبع دیپلماتیکی که با یونهاپ صحبت کرده از “اتلاف وقت” کره جنوبی در تدابیر عملی برای آزادسازی دارایی‌های ایران انتقاد کرده است.

این منبع همچنین گفته ربط دادن درخواست حکومت ایران درباره آزادسازی دارایی‌هایش به توقیف نفتکش کره جنوبی “زیاده‌روی” است.

برگفته از سایت بی بی سی فارسی، ۷ ژانویه ۲۰۲۱