آمریکا آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام را تحریم کرد

دو نهاد قدرتمند اقتصادی که زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارند، به تحریم‌های واشنگتن پیوستند. ۱۶ زیر مجموعه این نهادها و سه شخص حقیقی، به سرکوب سیستماتیک مخالفان و تملک اموال اقلیت‌های مذهبی و معترضان متهم شده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) ۱۶ نهاد و سه نفر دیگر از مقامات جمهوری اسلامی را به لیست سیاه تحریم‌های خود افزود. در بیانیه این دفتر در چهارشنبه ۱۳ ژانویه ‌آمده که تحریم شدگان با فسادی سیستماتیک بر بخش بزرگی از اقتصاد ایران چنگ انداخته‌اند.

احمد مروی، رئیس آستان قدس رضوی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام جزو افراد تحریم شده هستند. زیرمجموعه‌های این دو نهاد، شرکت‌های “دانش بنیان برکت”، “گسترش الکترونیک مبین ایران”، “حسابرسی مفید راهبر”، “مسکن و عمران قدس رضوی”، “معادن قدس رضوی”، “کاشی سنتی قدس رضوی”، “کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی” و سازمان اقتصادی رضوی” شده‌اند.

بنیاد برکت غول بازار دارویی ایران است. این شرکت وابسته به “ستاد اجرایی فرمان امام” انحصار تولید ماسک را نیز در اختیار دارد.

شرکت‌ها و افراد تحریم شده به مشارکت در سرکوب سیستماتیک مخالفان، مصادره زمین و دارایی معترضان سیاسی، اقلیت‌های مذهبی و تبعیدی‌ها متهم شده‌اند.

بر این اساس، دارایی‌های احتمالی این نهادها و افراد در آمریکا بلوکه می‌شود، هیچ شخص یا شرکت آمریکایی حق معامله با آنها را ندارد و تخطی از این امر به تحریم و تنبیه فرد خاطی منجر خواهد شد.

خزانه داری آمریکا یک هفته قبل نیز ۱۷ شرکت و یک فرد مرتبط با صنایع فلزی ایران را تحریم کرده بود.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱