دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته و امروز پنجشنبه ۲۵ دی ماه، اهالی روستای شهرویی در مقابل مقابل درب کمپ مهندسی پالایشگاه بیدبلند ۲ شهرستان بهبهان، شماری از کارگران شرکت جهادنصر کرمانشاه، از شرکت‌های پیمانکار طرح آبرسانی به دشت سیستان در این شرکت، جمعی از مرغ فروشان بوشهر در اتاق اصناف، جمعی از کسبه خیابان بازار بابلسر در مقابل فرمانداری این شهرستان و شماری از مالکان اراضی کوه سفید رباط کریم در اراضی خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹، طی تجمع اهالی روستای شهرویی که برای چندمین بار طی ماه های گذشته، در اعتراض به بیکاری و نبود شغل، در مقابل مقابل درب کمپ مهندسی پالایشگاه بیدبلند ۲ شهرستان بهبهان، صورت گرفته است، یکی از فرزندان تجمع کنندگان با برخورد نامناسب ماموران روبرو شد.

لازم به ذکر است، فرمانده انتظامی بهبهان در تجمعات پیشین وعده برگزاری یک نشست را با مسئولین ذی ربط برای جذب این جوانان در عرصه کار، مشروط بر پایان دادن به تجمعاتشان داده بود، که نهایتا نتیجه این جلسه بر خلاف وعده های داده شده رقم خورد.

تجمع کارگران شرکت جهادنصر کرمانشاه
به گزارش دانشجو، روز سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹، شماری از کارگران شرکت جهادنصر کرمانشاه، از شرکت‌های پیمانکار طرح آبرسانی به دشت سیستان، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود در این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

امین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: “روز سه شنبه ۲۳ دی‌ماه، کارگران یکی دیگر از شرکت‌های پیمانکار طرح آبرسانی به دشت سیستان به نام «جهادنصر کرمانشاه» به دلیل عدم دریافت چندین ماهه حقوق خود در محل شرکت نام‌برده، تجمع کردند”.

وی اظهار داشت: “کارگران این شرکت مانند برخی از شرکت‌های پیمانکار طرح آبرسانی به دشت سیستان به دلیل عدم دریافت ۵ ماهه حقوقشان در محل شرکت مذکور در شهرستان هیرمند تجمع کردند. این تجمع، با پیگیری و وساطت مجتبی زاده مدیر، معاون مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان همراه بود”.

امین کمالی ادامه داد: “این ماجرا به صورت موقتی با پرداخت فوری حقوق یک ماه کارگران و همچنین وعده‌هایی در جهت پرداخت باقی حقوق طی روز‌های آینده، برطرف شد”.

تجمع مرغ فروشان بوشهر
به گزارش خلیج فارس، طی روزهای گذشته، جمعی از مرغ فروشان بوشهر با تجمع در اتاق اصناف خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

یکی از تجمع کنندگان در این خصوص گفت: “در تمام نقاط ایران حاشیه ده درصدی سود برای خرده فروشی مرغ در نظر گرفته می‌شود اما برخی سازمانها دولتی در بوشهر برای این که در گزارشهای خود اعلام کنند مرغ در بوشهر ارزان‌تر از سایر نقاط کشور است این قانون را زیرپا می‌گذارند و از ما می‌خواهند که مرغ را با کیلویی هزار تومان سود بفروشیم”.

وی افزود: “با توجه به این که نظارت جامعی روی کشتارگاه‌های مرغ صورت نمی‌گیرد و همه مرغ های کشتار شده روی خط آب چکان نمی‌روند تا آب درون شکم مرغ خالی شود، با آب شدن یخ درون شکم مرغی که به واحدهای صنفی عرضه می‌شود مرغ دچار افت وزن می‌شود که هزینه این افت وزن هم بر دوش خرده‌فروشی هاست”.

یکی دیگر از مرغ فروشان گفت: “با سود هزار تومان در هر کیلوگرم مرغ ما نمی‌توانیم هزینه پلاستیک، دستکش و افت وزن مرغ در اثر نرفتن مرغ به خط آب چکان را تأمین کرده و سود ببریم”.

یکی دیگر از این فعالان صنفی گفت: “در چندماه گذشته که مرغ با افزایش قیمت مواجه شد تعداد مشتری‌های ما به شدت کاهش یافت. الان که در اخبار می‌خوانیم قرار است ارز دولتی و مرجع از روی غذا و نهاده‌های دامی و طیور برداشته شود بی شک سال آینده مرغ افزایش قیمت چند برابری خواهد داشت. این موضوع، کار و کسب ما را به شدت تهدید می‌کند چون سود ما در کاهش قیمت مرغ از مبداء است”.

وی خاطرنشان کرد: “وقتی در چندماه گذشته مرغ به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسید فروش واحدهای صنفی خرده فروشی به روزی کمتر از ۵۰ کیلوگرم رسید و در نتیجه گرانی مرغ، تعدادی از فعالان این رسته صنفی را ورشکسته کرد”.

تجمع بازاریان بابلسر
به گزارش اتحادبه آزاد کارگران ایران، امروز پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹، جمعی از کسبه خیابان بازار بابلسر با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

این تجمع در اعتراض به تداوم مشکلات صنفی و محدودیت ساعت کاری آن ها صورت گرفته است.

تجمع مالکان اراضی کوه سفید
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹، شماری از مالکان اراضی کوه سفید رباط کریم، با تجمع در اراضی خود خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

آن ها دلیل این تجمع را اقدامات غیرقانونی اخیر اداره منابع طبیعی عنوان کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱