جزییات تازه از پرونده عماد شرقی،‌ زندانی ایرانی-آمریکایی که به «جاسوسی» متهم شده است

شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده است که عماد شرقی، مدیر ارشد هلدینگ سرآوا که روز ۲۵ دی‌ماه خبر بازداشت او در هنگام «خروج غیر قانونی» از کشور منتشر شد، یک شهروند ایرانی-آمریکایی است و به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نیز پیش از این نوشته بود که آقای شرقی به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال حبس محکوم و با قرار وثیقه آزاد شده بود و قبل از برگزاری دادگاه تجدید نظر «قصد فرار از ایران داشته است».

بر اساس گزارش شبکه ان‌بی‌سی، آقای شرقی نخستین بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده است و تا دی‌ماه همان سال در زندان مانده و سپس با قید وثیقه آزاد شده و پاسپورت‌های ایرانی و آمریکایی او ضبط شده است.

مهم‌ترین فعالیت کاری آقای شرقی در ایران مربوط به هلدینگ سرآوا بوده است که دارنده برندهای مشهوری چون دیجی‌کالا و علی بابا است.

هلدینگ سرآوا در اطلاعیه‌ای که درباره بازداشت آقای شرقی صادر کرد، نوشت که همکاری او با این هلدینگ از «اوایل خردادماه ۱۳۹۶ به عنوان مشاور در حوزه «امور توسعه کسب‌وکار» شروع و در انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به پایان رسید».

شبکه ان‌بی‌سی نوشته است که حکم ۱۰ سال زندان آقای شرقی توسط قاضی صلواتی صادر شده است.

ابوالقاسم صلواتی که ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را بر عهده دارد و توسط دولت آمریکا تحریم شده است، در سال‌های گذشته مسئول رسیدگی و صدور حکم در بسیاری از پرونده‌های امنیتی و اقتصادی بوده است.

خانواده آقای شرقی به شبکه ان‌بی‌سی گفته‌اند که شش هفته است از فرزندشان خبر ندارند و مایل نیستد علنی درباره این پرونده صحبت کنند.

خبرگزاری هرانا هم در گزارشی نوشته است که علاوه بر آقای شرقی،‌ پاسپورت بهاره عمیدی، همسر آقای شرقی که فعال اجتماعی بوده نیز ضبط شده و او حق خروج از کشور ندارد.

به نوشته این خبرگزاری، عماد شرقی که اصالتا اهل یزد است، توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

شبکه ان‌بی‌سی از آقای شرقی به عنوان «چهارمین شهروند آمریکایی» که در ایران زندانی است، نام برده و نوشته است که این رویداد می‌تواند کار دولت بایدن که برای احیای توافق هسته‌ای تلاش‌می کند را سخت‌تر کند.

در حال حاضر، سیامک نمازی و مراد طاهباز، دو شهروند آمریکایی هستند که در زندان به سر می‌برند و باقر نمازی، پدر مسن سیامک نمازی نیز از زندان آزاد شده ولی در منزل خود تحت نظر نیروهای امنیتی است و اجازه خروج از کشور ندارد.

درباره زمان بازداشت مجدد آقای شرقی گزارش‌های متناقضی منتشر شده است. خبر بازداشت آقای شرقی را روز ۲۵ دی‌ماه باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما منتشر کرد ولی همین خبر روز ۳۰ آذر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

در گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان درباره آقای شرقی منتشر کرده بود، او در حال بازداشت در یک فرودگاه مشاهده می‌شود ولی مشخص نبود که در چه منطقه‌ای است.

علاوه بر بازداشت آقای شرقی، سعید رحمانی، مدیرعامل سابق هلدینگ سرآوا نیز شهریور سال ۹۸ از این مقام استعفا داد و ایران را ترک کرد.

دلایل خروج او از ایران هیچ‌گاه اعلام نشد و فقط برخی فعالان حوزه استارتاپ، علت مهاجرت او را «فشارهای داخلی» عنوان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش خود از مهاجرت آقای رحمانی با عنوان « فرار» یاد کرد ولی هلدینگ سرآوا در اطلاعیه‌ای که منتشر کرده، نوشته است آقای روحانی «پرونده یا حکم قضایی از مراجع قضایی کشور» ندارد و خروج او از کشور «به صورت قانونی» بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱