دو روحانی اهل سنت بلوچ در خطر اعدام قریب‌الوقوع

مولوی امان‌الله بلوچی و حافظ عبدالرحیم کوهی، دو روحانی اهل ‌سنت که در زندان مرکزی زاهدان در حبس هستند، برای طی تشریفات اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز با انتشار یک رشته توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام دو روحانی اهل سنت به ‌نام‌های عبدالرحیم کوهی و محمد امین (امان‌الله) بلوچ زهی در زندان مرکزی زاهدان خبر داده است.

این وکیل دادگستری نوشته است: «متاسفانه حدود ۱۰ روز پیش تقاضای اعاده دادرسی ایشان در دیوان ‌‌عالی کشور بر اساس ماده ۴۷۴ رد شد.»

او در ادامه از مسئولان قضایی ایران خواسته است تا فرصتی دیگر برای اعاده دادرسی به این زندانیان داده شود چرا که پس از رد واخواهی در دیوان عالی کشور، «به سرعت از رئیس قوه قضاییه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ شده» اما او هنوز جوابی به این درخواست نداده است.

مصطفی نیلی همچنین ساعاتی پیش و در آخرین توئیت خود از به ‌تعویق افتادن احتمال اجرای احکام اعدام این زندانیان تا روز پنج‌شنبه (دوم بهمن ماه) خبر داده است.

پس از انتشار این خبر، سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با صدور بیانیه‌ای خواستار واکنش فوری جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام‌ این دو زندانی عقیدتی شد.

محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری در همین زمینه گفته است: «این دو روحانی بدون برخورداری از دادرسی عادلانه قضایی و در دادگاه انقلاب که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی صلاحیت رسیدگی به جرایم آنها را ندارد به اعدام محکوم شدند.»

به ‌گفته امیری مقدم، جدا از اینکه اعدام یک مجازات غیرانسانی است، احکام غیرقانونی اعدام این دو شهروند بلوچ باید سریعا متوقف شود.

در همین ارتباط یک منبع مطلع از وضعیت این دو روحانی زندانی با تأیید خبر توقف اجرای احکام اعدام آنها تا روز پنج‌شنبه به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: 

«حکم [اعدام] این دو روحانی اهل‌ سنت تا روز پنج‌شنبه متوقف شده است. پرونده ایشان شکل گروگانگیری به ‌خود گرفته و گفته‌اند سه نفر دیگر که در این پرونده نام‌شان آمده و فراری هستند، بیرون از ایران، بیاورید تا حکم اعدام این دو متهم را لغو کنیم و تخفیف بدهیم.»

صدور و احتمال اجرای حکم اعدام علیه عبدالرحیم کوهی و امان‌الله بلوچ زهی در حالی است که این دو زندانی نه تنها اتهامات انتسابی را نپذیرفته‌اند بلکه اعلام کرده‌اند زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده‌اند.

این دو روحانی اهل سنت که از اواخر آبان ‌ماه ۱۳۹۴ در بازداشت به سر می‌برند، در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ به اتهام «محاربه از طریق عضویت و همکاری با گروهک‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب زاهدان هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس و اعدام محکوم شدند.

طی هفته‌های گذشته برخی منابع حقوق بشری در سیستان و بلوچستان از جمله «کمپین فعالین بلوچ» اعلام کرده‌اند ده‌ها شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده‌اند.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران هم اعلام کرده از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون، پنج نفر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده‌اند.

به ‌گزارش این سازمان حقوق بشری، در یک ماه گذشته ۱۴ زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان و زندان مرکزی مشهد اعدام شده‌اند که دست‌کم هفت نفر از آنها اتهامات امنیتی و سیاسی در پرونده‌های خود داشته‌اند.

بر اساس آخرین اخبار، یک شهروند زندانی بلوچ با هویت «جما داور زهی» ساکن منطقه قرقری از توابع شهرستان هیرمند که به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بود، روز ۲۴ دی‌ ماه در زندان زابل به چوبه‌ دار سپرده شد.

چهار روز پیش از اجرای حکم این زندانی، یک زندانی بلوچ دیگر با هویت «مجید ریگی» که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، روز ۲۰ دی‌ ماه در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد.

همچنین دادگستری استان سیستان و بلوچستان روز ۱۴ دی ‌ماه با صدور اطلاعیه‌ای از اجرای احکام اعدام حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمود زهی، سه شهروند بلوچ در زندان‌های خاش و سراوان خبر داد.

این مرجع قضایی اتهامات این زندانیان را «همکاری با گروه تروریستی جیش العدل» و «مشارکت در کشتن نیروهای امنیتی و انتظامی» عنوان کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱