طرح استیضاح ترامپ «روز دوشنبه» به مجلس سنای آمریکا ارجاع می‌شود

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای آمریکا می گوید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان روز دوشنبه آینده طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور را به سنا خواهد فرستاد.

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت این کشور را به دلیل «تحریک به شورش» تصویب کرد. سخنان روز جمعه رهبر دموکرات ها در مجلس سنا به این معنا است که دونالد ترامپ اولین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش در این مجلس «محاکمه» خواهد شد.

او همچنین اولین رئیس جمهوری خواهد بود که دو بار در مجلس سنا «محاکمه» شده است. در جریان رسیدگی به طرح استیضاح دونالد ترامپ اعضای مجلس سنا نقش هیات منصفه را خواهند داشت و گروهی از اعضای مجلس نمایندگان در مقام دادستان به مجلس سنا می روند تا دلایل خود برای استیضاح را شرح دهند. در مقابل وکلای دونالد ترامپ وظیفه دفاع از او را برعهده خواهند داشت.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا در صورت رای موافق دو سوم سناتورها (۶۷ نفر) متخلف شناخته خواهد شد. با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ دیگر امکان برکناری وی از مقام ریاست جمهوری وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که ریاست جلسات محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا را جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا برعهده خواهد داشت یا خیر.

طرح استیضاح دونالد ترامپ به دنبال یورش گروهی از هواداران او به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه (۱۷ دی) تصویب شد. میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس سنا روز پنجشنبه خواستار رسیدگی به طرح استیضاح در ماه فوریه شده بود تا دونالد ترامپ و وکلایش بتوانند دفاعیه خود را تهیه کنند.

قرار است مذاکرات بین چاک شومر و میچ مک کانل بر سر جدول زمانی «محاکمه» دونالد ترامپ در مجلس سنا ادامه یابد. احتمال موافقت دموکرات ها با تعویق رسیدگی به طرح استیضاح وجود دارد زیرا آنها به دنبال تائید صلاحیت اعضای کابینه جو بایدن در مجلس سنا هستند. امری که احتمالا در صورت برگزاری «محاکمه» زودهنگام دونالد ترامپ با مشکل روبرو خواهد شد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱