تخریب زیربنای عیدگاه مسجد جامع اهل سنت فضای ایرانشهر را امنیتی کرد

کمپین فعالین بلوچ از تخریب زیربنای عیدگاه مسجد جامع اهل سنت ایرانشهر توسط شورای تامین، فرمانداری و شهرداری خبر داد. تخریب این مکان مذهبی در حالی انجام گرفته است که قبلا ارگان‌های دولتی مجوز ساخت آن را صادر کرده بودند.

کمپین فعالین بلوچ گزارش داده است مصطفی محامی نمایند ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه اهل تشیع زاهدان برای “تحت فشار قرار دادن اهل سنت با همکاری وزارت اطلاعات” از ادامه ساخت عیدگاه (مکان مذهبی اهل سنت برای برگزاری نماز) مسجد جامع ایرانشهر جلوگیری کرده است.

در گزارش کمپین فعالین بلوچ آمده است که مسجد جامع ایرانشهر سومین مسجدی است که محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با همکاری وزارت اطلاعات ساخت آنها را متوقف کرده است.

نوراحمد درخوش، شهردار ایرانشهر ولی در مصاحبه خود با خبرگزاری ایرنا گفته است “این مکان تنها دارای مجوز عیدگاه بوده است و براساس مقررات و ضوابط قانونی و احکام دینی عیدگاه نباید مسقف باشد”.

خبرگزاری ایرنا با انتشار سخنان شهردار نوشته است ایرانشهر دارای ۵۰۰ مسجد اهل تسنن و حدود ۸۰ مسجد اهل تشیع است.

دویچه وله پیرامون موضوع تخریب زیربنای عیدگاه مسجد جامع ایرانشهر با یک منبع آگاه محلی صحبت کرد. این منبع که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود در مصاحبه با دویچه وله توضیح داد جمعیت ایرانشهر زیاد شده و چند سال پیش تصمیم گرفته شد که عیدگاه را به حاشیه شهر منتقل کنند و یک عیدگاه جدید و مسقف تاسیس شود تا در گرما و سرما مردم بتوانند در آنجا نماز بخوانند.

او گفت شهردار پیشین ایرانشهر مجوز ساخت این عیدگاه را صادر کرده بود و مولوی طیب ملازهی سرپرست آن طبق این مجوز ساخت آن را آغاز کرد. اما شهردار جدید ایرانشهر با تاسیس آن مخالفت کرده و گفته است که مجوز آن اعتبار ندارد.

به نظر این منبع محلی ساخت عیدگاه مسجد جامع اهل سنت در ایرانشهر مشکل شهرداری نیست بلکه بحث بیشتر بر سر فشاری است که از طرف ارگان‌های امنیتی و حکومتی به اهل سنت وارد می‌‌شود. او استدلال می‌کند که اگر بحث مجوز شهرداری بوده باشد شهردار پیشین آن را صادر نمی‌کرد.

این منبع محلی در ادامه گفت “مردم بلوچ و بخصوص اهالی ایرانشهر می‌دانند که در اصل حکومت و نهادهای امنیتی با ساخت این عیدگاه مخالفت کردند و به نام شهرداری زیربنای آن را تخریب کردند”.

منبع محلی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «مردم نگرانند و به روحانیان سنی منطقه فشار حداکثری آوردند که اعتراض نکنند ولی عموم مردم از این مسئله ناراحتند و غروب یکشنبه در مقابل مسجد نور تحمع کردند وضعیت در ایرنشهر امنیتی شده است. خبرهایی هم رسیده که برخی ها را دستگیر کردند. اما در سایر نقاط بلوچستان آرامش حاکم است.»

به گفته این منبع محلی علت اصلی مخالفت نیروهای امنیتی و نماینده ولی فقیه و ارگان‌های “فراقانونی” با ساخت این عیدگاه به این دلیل بوده است که آنها با این اقدام خواستند از “ساخته شدن یک مسجد مکی” دیگر در منطقه جلوگیری کنند.

مسجد مکی یکی از بزرگترین مساجد اهل سنت ایران است که در زاهدان واقع شده و نماز جمعه آن هر هفته با مشارکت هزاران نفر به امامت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان برگزار می‌شود.

اخیرا مولانا عبدالحمید با ارسال نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست دستگاه‌های دولتی و “فراقانونی” در امور مذهبی اهل سنت دخالت نکنند.

مولانا عبدالحمید در نامه خود تاکید کرده که پیگیری‌ها در چهار دهه گذشته نشان داده که برای اهل‌ سنت در “جاهای خاصی” تصمیم‌گیری می‌شود و بیشتر تصمیم‌ها فراقانونی و سلیقه‌ای است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱