رهبران فرانسه و ایالات متحده بر همکاری دو کشور درباره مسئله هسته‌ای ایران تاکید کردند

کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون و جو بایدن، روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده، روز یکشنبه ۵ بهمن درباره موضوعات مختلف از تغییرات آب و هوایی گرفته تا مبارزه با ویروس کرونا و همچنین توافق هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.

این نهاد در بیانیه خود عنوان کرد که رهبران دو کشور طی این مکالمه که نخستین گفت‌وگوی آنها پس از مراسم تحلیف آقای بایدن محسوب می‌شود، «تمایل خود را برای همکاری مشترک به منظور برقراری صلح در خاور نزدیک و خاورمیانه و به‌ویژه مسئله هسته‌ای ایران ابراز کردند».

فرانسه مخالف سیاست دولت دونالد ترامپ برای لغو یکجانبه توافق هسته‌ای و وارد آوردن «فشار حداکثری» به ایران بود. ساعاتی پیش از گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور نیز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از سیاست دولت پیشین آمریکا در قبال برجام گفت که این سیاست «نتیجه عکس داد» و «ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است».

ایران در واکنش به خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های سنگین علیه آن، از تعهدات خود عدول کرد و از جمله ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد و تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را از سر گرفت.

با این حال وزیر خارجه ایران هفته گذشته در واکنش به همتای فرانسوی خود که اظهارات تقریبا مشابهی را بیان کرده و تهران را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزار هسته‌ای متهم ساخته بود، این اتهام را «یاوه‌گویی بیهوده» خواند.

آقای لودریان در سخنان روز یکشنبه خود همچنین تاکید داشته که «باید راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای وین (برجام) بیابیم».

بیانیه کاخ الیزه جزییات بیشتری از مکالمه رهبران فرانسه و ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای ایران به دست نمی‌دهد. کاخ سفید نیز در بیانیه خود به گفت‌وگوی آقای بایدن و آقای مکرون پیرامون معاهده اقلیمی پاریس، کووید-۱۹ و اقتصاد جهانی اشاره کرده و نوشته که رئیس جمهور ایالات متحده بر همکاری تنگاتنگ واشینگتن با پاریس در رابطه با این موارد تاکید داشته است.

جو بایدن در نخستین روز ریاست جمهوری خود با امضای فرمانی، زمینه بازگشت ایالات متحده به توافق اقلیمی پاریس را فراهم کرد.

معاهده اقلیمی پاریس با تلاش‌ دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور امضا شد، اما دونالد ترامپ آمریکا را از این توافق خارج کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱