«بایدن از طریق واسطه‌های اروپایی به دنبال مذاکره مستقیم با حکومت ایران است»

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، ابتکاری را از طریق واسطه‌های اروپایی آغاز می‌کند تا گفتگوی مستقیمی با تهران داشته باشد.

یک منبع در واشینگتن که خواسته نامش فاش نشود روز دوشنبه به اسکای‌نیوز عربی گفته است که بر اساس رویکرد جدید آمریکا، بر بازدارندگی آمریکا در منطقه تاکید می‌شود و برای اختلاف با تهران راه‌حلی به وجود می‌آید.»

این مقام مسئول گفته این رویکرد جدید همراه با ارتباط با متحدان ایالات متحده در منطقه، بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل خواهد بود.

هفته گذشته خبری بدون ذکر نام منبع در کانال ۱۲ اسرائیل منتشر شد که بر اساس مقامات دولت بایدن مذاکرات بی‌سروصدا را با ایران درباره بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ آغاز کرده و اسرائیل را در جریان این مذاکرات قرار داده‌اند.

جو بایدن گفته است که به توافق اتمی ایران موسوم به برجام بازمی‌گردد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد.

این درحالی است که به نوشته تایمز اسرائیل، این کشور تاکید دارد بازگشت به این توافق باید با محدودیت‌های جدیدی برای ایران، از جمله «اعمال محدودیت بر برنامه موشکی بالستیک، حمایتش از تروریسم و بی‌ثبات کردن جهان» باشد.

بر اساس خبر دیگری که امروز، هفتم بهمن‌ماه، منتشر شد، جو بایدن در ادامه گفت‌و‌گوهای تلفنی خود با رهبران جهان با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان صحبت کرده و مسائل ایران و افغانستان را مطرح کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱