ارتش آمریکا اعلام کرد در حال ارزیابی امکان استفاده از سه پایگاه نظامی در عربستان سعودی ا‌ست

ارتش آمریکا سه‌شنبه ۲۶ ژانویه / ۷ بهمن اعلام کرد که امکان احداث پایگاهی در بندر ینبع عربستان سعودی و استفاده از دو پایگاه هوایی شاه فیصل و شاه فهد در شهرهای تبوک و الطائف را بررسی می‌کند.

بندر ینبع در دریای سرخ از پایانه‌های اصلی خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی به‌شمار می‌رود و احداث یک پایگاه جدید به ارتش آمریکا امکان می‌دهد تا نظارت بیشتر بر مسیر دریایی مورد حملات حوثی‌ها اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عربستان سعودی هزینه پایگاه نظامی در بندر ینبع را از پیش متقبل شده و ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش روز دوشنبه به این بندر سفر کرده است.

بیل اوربان، کاپیتان نیروی دریایی و سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این‌ رابطه گفته ارزیابی به بیش از یک سال پیش باز می‌گردد و پس از شروع حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی آغاز شده است.

او این طرح را یک «اقدام احتیاطی نظامی» خوانده که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد در صورت لزوم به صورت «موقت یا مشروط» از این پایگاه‌ها استفاده کند و «هدف تحریک یا محکم کردن جای پای واشنگتن در منطقه و عربستان سعودی را دنبال نمی‌کند.»

تأسیسات نفتی و نفتکش‌های سعودی در سال‌های گذشته بارها تحت حملات شورشیان حوثی قرار گرفتند. واشنگتن تهران را مسئول این حملات می‌داند و می‌گوید برخی از پهپادهای استفاده‌شده در این حملات ساخت ایران هستند. جمهوری اسلامی اما نقش داشتن در حملات حوثی‌ها را تکذیب می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱