گفت‌وگوی بلینکن با وزیران خارجه اسرائیل، آلمان و بریتانیا درباره ایران

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه با وزیران خارجه اسرائیل، آلمان و بریتانیا درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام و تهدیدات ایران گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که آنتونی بلینکن شامگاه چهارشنبه برای نخستین بار با گابی اشکنازی، وزیر خارجه این کشور تلفنی صحبت کرده است.

به گزارش هاآرتص، این دومین تماس تلفنی بین مقام‌های آمریکایی با مقامات اسرائیلی است. اما جو بایدن هنوز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت نکرده است.

وزارت خارجه اسرائیل می‌گوید، گابی اشکنازی و آنتونی بلینکن در مورد «مسائل استراتژیک و تداوم گسترش دامنه صلح، تهدید ایران و سایر مسائل» گفت‌وگو کرده است.

طبق این گزارش، وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل توافق کردن در اولین فرصت دیدار کنند.

گابی اشکنازی در این تماس گفته است، من مطمئنم که ما با هم خواهیم دانست که علیه تروریسم جهانی و هرگونه تهدید علیه ثبات توسط ایران و نیروهای نیابتی آن وارد عمل شویم.

رسانه های اسرائیل می‌گویند، رویکرد احتمالی دولت جو بایدن در قبال ایران با راهبرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا متفاوت خواهد بود و همین موضوع باعث نگرانی مقام‌های اسرائیلی شده است.

در همین زمینه رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز گذشته در هشداری صریح به دولت جو بایدن در مورد احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران گفت که اسرائیل «گزینه‌های تهاجمی» جدیدی را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.

ژنرال آویو کوخاوی تاکید کرد که بازگشت به برجام، «هم از نظر عملیاتی و هم از نظر راهبردی» بد خواهد بود و به «تشدید رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه منجر خواهد شد».

در همین زمینه، آنتونی بلینکن در نخستین کنفرانس خبری خود روز چهارشنبه گفت، در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به این توافق باز خواهد گشت، اما تا رسیدن به چنین نقطه هنوز فاصله وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا به دنبال دستیابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر برای حل و فصل «مشکلات عمیق» خواهد بود.

آنتونی لینکن همچنین روز چهارشنبه با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در خصوص برجام تلفنی صحبت کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آلمان در توییتی گفته است، وزرای خارجه دو کشور توافق کردند که درباره طیف گسترده‌ای از مسائل شامل نقش جهانی چین، برجام ، مشارکت در افغانستان و مقابله با تغییرات آب و هوایی همکاری نزدیکی داشته باشند.

وزیر خارجه جدید آمریکا همچنین در همین روز با همتای بریتانیایی خود درباره لزوم مقابله با «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» ایران گفت‌وگو کرده است.

بر اساس گزارش وزارت خارجه بریتانیا، وزرای خارجه دو کشور فرصت‌های همکاری در موضوعاتی از قبیل تقویت ارزش‌های دو کشور در سطح جهانی و همچنین ائتلاف بین لندن و واشنگتن در سطح جهانی را مذاکره کردند.

دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برجام، از سال ۲۰۱۷ با سیاست«فشار حداکثری» در راستای بازگرداندن ایران به میز مذاکره٬ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

اما جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در مقابل از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

قبلا کاخ الیزه اعلام کرده بود که امانوئل مکرون و جو بایدن، روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده، روز یکشنبه ۵ بهمن درباره موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.

ساعاتی پیش از گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور نیز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از سیاست دولت پیشین آمریکا در قبال برجام گفت که این سیاست «نتیجه عکس داد» و «ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱