سازمان ملل اعدام علی مُطیری، بوکسور ایرانی، را محکوم کرد

سازمان ملل متحد به دار آویختن علی مُطیری، بوکسور ایرانی را که روز پنج‌شنبه ۹ بهمن در زندان شیبان اهواز انجام شد، محکوم کرد.

علی مطیری ۳۰ ساله، اردیبهشت‌ماه ۹۷ بازداشت و توسط دادگاه کیفری یک اهواز از بابت اتهامات «محاربه، افساد فی‌الارض و قتل دو تن از اعضای بسیج این شهرستان» به اعدام محکوم شده بود.

یک سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم‌پست، ضمن محکوم کردن این اعدام گفت: «ما رشته‌اعدام‌هایی را که از اواسط ماه دسامبر در ایران دست‌کم ۲۸ مورد بوده و شامل افرادی از گروه‌های اقلیت است، به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

در همین حال، راب کوهلر، مدیر کل «جنبش ورزشکار جهانی» (Global Athlete)، یک گروه بین‌المللی حامی ورزشکاران المپیک، نیز در این باره به جروزالم‌پست گفت: «اعدام اخیر و غم‌انگیز بوکسور [ایرانی] علی مطیری، سومین مورد از به قتل رساندن ورزشکاران توسط دولت ایران طی چهار ماه گذشته است.»

او گفت که جان ورزشکاران در ایران در خطر است و با انتقاد از «سکوت کمیته بین‌المللی المپیک» در این مورد گفت که «کمیته بین‌المللی المپیک باید فوراً کمیته ملی المپیک ایران را به حالت تعلیق درآورد.»

علی مطیری در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در شهر شیبان بازداشت شده بود و خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران به او اتهام «داعشی بودن» زدند.

منابع حقوق بشر می‌گویند او چندین ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار گرفته بود و پس از انتقال به زندان شیبان، او را در سلول انفرادی «به‌شدت» آزار دادند.

علی مطیری از روز شنبه ۴ بهمن‌ماه همراه با جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و علی مجدم، ۴ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا کردند.

اعتصاب این شهروندان در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان صورت گرفته بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱