ظریف در دیدار با طالبان از تشکیل «حکومت فراگیر اسلامی» در افغانستان حمایت کرد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان و هیئت همراهش که در تهران به سر می‌برند، دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در این دیدار گفته است که ایران از تشکیل «دولت فراگیر اسلامی» در افغانستان حمایت می‌کند و باید شرایط برای رسیدن به «حکومت آینده» در افغانستان «مشارکتی» شود.

هیئت سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر بامداد سه‌شنبه هفتم بهمن وارد تهران شد و با برخی مقامات حکومت ایران، از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

دیدار مقام‌های ایران با اعضای گروه طالبان در حالی صورت می‌گیرد که وزیر خارجه رژیمایران ۲۹ آذر امسال در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان گفت: «بر اساس قوانین هنوز ایران طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده است».

حضور این هیات طالبان در ایران با اعتراض مقام‌های افغانستان مواجه شده است. از جمله رئیس ستاد ارتش افغانستان در واکنش به توئیت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و تحسین وی از گروه طالبان برای «مبارزه با آمریکا»، گفت آقای شمخانی «درک و فهم نادرستی» از طالبان دارد.

یاسین ضیا خطاب به مقام‌های حکومت ایران گفت طالبان نه در برابر آمریکا، بلکه در برابر مردم افغانستان می‌جنگد.

دیدار مقام‌های طالبان با مقام‌های ایرانی سابقه‌دار است. آذرماه سال ۹۸ محمدجواد ظریف در تهران با ملا برادر آخند، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر این گروه در قطر دیدار کرد.مل

دولت ایران در طول سال‌های گذشته رویکرد متفاوتی درباره طالبان در پیش گرفته و از همکاری با طالبان در «تامین امنیت مرزی» و «مبارزه با داعش» به عنوان دلایل همکاری خود با این گروه نام برده است.

دولت آمریکا پیش از این حکومت ایران را متهم به «تسلیح‌» طالبان و پرداخت پول به این گروه برای کشتن سربازان آمریکایی کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز مرداد ماه امسال بر اساس اسناد نهاد‌های امنیتی آمریکا گزارش داد که حکومت ایران برای حمله به اهداف آمریکایی در افغانستان به پیکارجویان طالبان پاداش داده است.

طبق این اسناد، ایران برای حمله پیکارجویان به پایگاه بگرام در روز ۱۱ دسامبر سال گذشته به شبکه حقانی پول داده‌اند، رخدادی که به مرگ دو غیر نظامی انجامید و بیش از ۷۰ زخمی بر جای گذاشت که دو نفر آنها نیروهای نظامی آمریکا بودند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این فعالیت‌ها در تصمیم آمریکا برای عملیات علیه قاسم سلیمانی نقش داشت و دولت آمریکا برای ممانعت از ضربه زدن به مذاکرات صلح با طالبان که در قطر جریان داشت و در ماه فوریه به امضاء توافق منجر شد، تصمیم گرفت حمله به قاسم سلیمانی را در ماه مارس (فرودین) انجام دهد.
حدود یک ماه پس از حمله به پایگاه هوایی بگرام قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱