سازمان ملل اعدام یک ورزشکار عرب ایرانی را محکوم کرد

سازمان ملل از ایران خواست به اعدام‌ها پایان دهد. در ادامه سری اعدام‌های روزهای گذشته علی مطیری، ورزشکار عرب ایرانی در اهواز اعدام شد. ورزشکاران آلمانی خواستار واکنش کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به این اعدام‌ها شدند.

یک سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به اعدام علی مطیری بوکسور ایرانی به روزنامه “جروزالم‌پست” گفت سازمان ملل اعدام ورزشکار ایرانی را به شدت محکوم می‌کند. مطیری۳۰ سال داشت و در ورزش بوکس فعالیت می‌کرد.

این سخنگوی سازمان ملل از سری اعدام‌هایی صحبت کرده است که در ایران در یک ماه اخیر رخ داده و بیشتر آنها شامل افرادی از اقلیت‌ها بوده است.

یکی از آخرین موارد این اعدام‌ها علی مطیری، شهروند عرب ایرانی است که به اتهام “عضویت در داعش” و “کشتن دو بسیجی”، روز پنجشنبه نهم بهمن (۲۸ ژانویه) در زندان شیبان اهواز اعدام شد. این بوکسور ایرانی در اردیبهشت ۹۷ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم با صدور یک بیانیه‌ رسمی در حساب توئیتر خود اعدام دست‌کم ۲۸ نفر از جمله اقلیت‌ها از اواسط ماه دسامبر سال گذشته تا کنون در ایران را به شدت محکوم کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات ایرانی خواسته بود که اجرای حکم اعدام جاوید دهقان، زندانی بلوچ را متوقف کند. اما مقامات ایرانی توجهی به این درخواست سازمان ملل نکردند و دهقان را اعدام کردند.

علی مطیری پیش از اعدام با دوختن لب‌ اعتصاب غذا کرده بود

به گزارش فعالان حقوق بشر، علی مطیری پیش از اعدام تحت شكنجه فيزيكى و روانی بوده و پس از انتقال به زندان انفرادى شیبان به شدت مورد آزار مسئولان زندان قرار گرفته است.

مطیری از روز شنبه چهارم بهمن‌ماه همراه با جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و علی مجدم، چهار زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند.

اعتصاب این شهروندان در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان صورت گرفته بود. اما اعتراض این ورزشکار سرنوشت او را تغییر نداد.

اعتراض ورزشکاران آلمانی به اعدام‌ها در ایران

اعدام ورزشکاران ایرانی اعتراض‌هایی را در سطح جهان و آلمان برانگیخت. ورزشکاران برجسته آلمانی از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند که نسبت به اعدام‌ ورزشکاران در ایران واکنش نشان دهد.

ماکسیمیلیان کلاین، مسئول سیاست ورزشی بین‌المللی آلمان به روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” گفت اعدام مهدی علی حسینی، کشتی‌گیر دیگر ایرانی باید دلیل کافی برای کمیته بین‌المللی المپیک باشد تا آزار و اذیت ورزشکاران در ایران و سایر کشورها را به طور مستقل پیگیری کند.

به گفته کلاین ورزشكاران در معرض انتقام جویی‌های هدفمند قرار می‌گیرند و در این خصوص کمیته‌ بین‌المللی المپیک به عنوان یک نهاد حامی ورزشکاران باید فعال شود.

مسئول سیاست ورزشی بین‌المللی آلمان گفته است ایران سابقه‌ای طولانی در آزار و اذیت ورزشكاران و نقض حقوق بشر دارد.

روزنامه ولت آم زونتاگ در ادامه گزارش خود نوشته است کمیته بین‌المللی المپیک در واکنش به اعدام کشتی‌گیر ایرانی به این روزنامه گفته است رسیدگی به پرونده مهدی علی حسینی خارج از صلاحیت این نهاد است، چون حسینی فقط در سطح محلی به عنوان کشتی‌گیر فعال بوده است.

کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به این روزنامه آلمانی همچنین توضیح داده است که پرونده مربوطه “یک پرونده جنایی” است و “ارتباطی به ورزش ندارد”.

سحرگاه روز دوشنبه ۶ بهمن (۲۵ ژانویه) حکم اعدام مهدی علی حسینی، کشتی‌گیر اندیمشکی در زندان دزفول اجرا شد. این کشتی‌گیر فرنگی‌کار اندیمشکی در سال ۱۳۹۴ در جریان یک درگیری در استان خوزستان به اتهام قتل بازداشت و سپس به “قصاص” محکوم شده بود.

علی مطیری بوکسور ایرانی یک هفته پس از اعدام مهدی علی حسینی کشتی‌گیر و پنج ماه پس از اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر دیگر ایرانی اعدام شده است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ فوریه۲۰۲۱