عفو بین‌الملل: ماموران وزارت اطلاعات با هدف اخذ اعتراف مانع رسیدگی پزشکی به زینب جلالیان شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به شرایط جسمانی نامساعد زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، ماموران وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که به قصد اخذ اعتراف مقابل دوربین مانع رسیدگی پزشکی به او شده‌اند.

این نهاد روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، چنین اقدامی را شکنجه به قصد اعتراف اجباری نامیده و خواستار رسیدگی فوری پزشکی به او و مداوای خانم جلالیان در بیمارستانی خارج از زندان شده است.

این نامه می‌گوید که زینب جلالیان طی کمتر از یک سال به چهار زندان متفاوت در شهرهای مختلف منتقل شده و ماموران وزارت اطلاعات با اعمال شکنجه، محبوس کردن وی در زندان انفرادی و ممانعت از رسیدگی پزشکی به او، شرط درمان و انتقال خانم جلالیان به زندانی نزدیک خانواده‌اش را اخذ اعتراف مقابل دوربین‌های تلویزیونی عنوان کرده‌اند.

عفو بین‌الملل با توجه به پیشنهاد کارگروه‌های سازمان ملل متحد خواستار آزادی خانم جلالیان شده است.

زینب جلالیان متولد ۱۳۶۱ است و از آذرماه ۱۳۸۶ با حکم حبس ابد، سنگین‌ترین حکم در میان زندانیان سیاسی زن، در زندان به سر می‌برد. او سال ۸۸ به اتهام محاربه با عضویت در گروه پژاک به اعدام محکوم شده بود که به گفته وکیلش، با یک درجه تخفیف و با عفو رهبری این حکم تبدیل به حبس ابد شد.

ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر بی‌خبری خانواده وی از این زندانی سیاسی منتشر شد. او همچنین به تازگی مبتلا به ویروس کرونا شده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ فوریه۲۰۲۱