حکومت ایران از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در نطنز و فردو خبر داد

نماینده دائمی رژیم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی دو زنجیره ۳۴۸تایی از سانتریفیوژهای IR2m در نطنز با ظرفیت چهاربرابر سانتریفیوژهای پیشین، و دو زنجیره سانتریفیوژهای IR6 در فردو نصب شده‌اند.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب توییتری خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی زنجیره‌ای از سانتریفیوژهایی با ظرفیت بیشتر غنی‌سازی در نطنز و فردو نصب کرده است.

در این توییت آمده است: «به لطف دانشمندان هسته‌ای سخت کوش‌مان دو زنجیره ۳۴۸تایی از سانتریفیوژهای IR2m با ظرفیتی تقریبا ۴ برابر (سانتریفیوژهای) IR2 اکنون با گاز UF6 (اورانیوم هگزافلورید) با موفقیت در نطنز فعالیت می‌کنند. نصب ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR6 نیز در فردو آغاز شده است. موارد بیشتری به زودی در کار خواهد بود.»

غریب‌‌آبادی در این توییت می‌افزاید: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز قادر به ‌راستی‌آزمایی است و این پیش‌برد همان طور که برنامه ریزی شده بود، به اطلاع آن رسیده است.»

هشدار اسرائیل

یووال اشتاینیتس، وزیر انرژی اسرائیل در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته است که با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و تحریم‌هایی که اعمال شدند “ضربه جدی به پروژه هسته‌ای ایران وارد آمده است”.

اشتاینیتس گفت که ایران برای ساخت اولین سلاح هسته‌ای شش ماه زمان نیاز دارد تا مواد قابل شکافت هسته‌ای را تولید کند.

اشتاینیتس افزود، برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌ساخته با غلظت ۹۰درصد نیاز است. بر این اساس ایران تا یک تا دو سال دیگر قادر به تولید چندین سلاح هسته‌ای خواهد بود.

جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از توافق برجام اعلام کرد که برخلاف مفاد برجام، غلظت غنی‌سازی اورانیوم را به سطح ۲۰درصد افزایش خواهد داد.

وزیر انرژی اسرائیل گفت که «در مورد غنی‌سازی، وضعیت کنونی به گونه‌ای است که اگر آنها (ایرانی‌ها) تمام اقدامات مورد نیاز را برآورند، می‌توانند در طول شش ماه این کار را به انجام برسانند.»

در گزارش ماه نوامبر سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران آمده بود که جمهوری اسلامی به ۲۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده دست یافته است. این میزان ده برابر آن چیزی است که در توافق‌نامه برجام برای ایران در نظر گرفته شده بود.

آمریکا: گام اول، بازگشت طرفین به برجام

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران می‌گوید، کشتن محسن فخر‌ی‌زاده، کارشناس برجسته هسته‌ای جمهوری اسلامی با هر هدفی که انجام شده باشد نه موضع جو بایدن در مورد توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را تغییر داده و نه موضع ایران را.

او در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی “کوریره دلا سرا” تأکید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا چه قبل از کشته شدن فخری‌زاده و چه بعد از آن همواره تأکید کرده که در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا نیز بازخواهد گشت.

مالی در مورد گسترده‌تر کردن برجام و گنجاندن مسائل مورد مناقشه‌ای مانند برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای ایران تصریح کرد: «بایدن به وضوح گفته است، می‌خواهد به برجام بازگردد. اما زمانی می‌توان از فراگیر کردن این توافق سخن گفت که همه طرف‌ها به رعایت مفاد آن بازگشته و با هم آشتی کرده باشند. پس از آن است که امکان مذاکرات جدید به‌وجود می‌آید.»

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ فوریه۲۰۲۱