جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام

همزمان با اظهارنظرهای مشابه مقامات در تهران، واشینگتن و بروکسل در مورد احتمال از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات و بازگشت به برجام، اکسیوس از برگزاری جلسه روز جمعه کمیته‌ اصلی شورای امنیت ملی آمریکا به منظور بررسی مساله هسته‌ای ایران خبر داد. دستور کار این جلسه این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.

به گزارش  اکسیوس برگزاری این نشست در چنین زمان کوتاهی پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا، نشان دهنده فوریت پرونده ایران برای جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید است. البته بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه در بازدید از وزارت امور خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به موضوع ایران نکرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن روز پنجشنبه گفته بود که آمریکا در حال هماهنگی با شرکای اروپایی است و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز بار دیگر نسبت به میانجی‌گری «صادقانه» بین ایران و آمریکا ابراز تمایل کرده است. مقامات در تهران نیز می‌گویند اروپا می‌تواند میانجی خوبی باشد و به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه احتمال بازگشت آمریکا به برجام در «هفته‌های آتی» وجود دارد.

اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهد که نشست روز جمعه با حضور وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و دیگر چهره‌های کلیدی امنیت ملی برگزار می‌شود و هدف آن بررسی سیاست ایران در عالی‌ترین سطح پیش‌ از ارایه پیشنها‌د‌ها به رئیس‌جمهور است.

در جلسه روز جمعه معاونان آژانس‌های امنیت ملی نیز حضور خواهند داشت. به گزارش اکسیوس، دستور کار این جلسه این است که آیا بازگشت به برجام باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در خرداد ۱۴۰۰ اتفاق بیفتد یا اینکه آمریکا باید تا پس از برگزاری این انتخابات صبر کند.

مساله انتخابات در ایران از جمله موضوعاتی است که می‌تواند روی توافق با آمریکا اثرگذار باشد. سابقه مذاکرات محرمانه با آمریکا پیش از برجام اینگونه بود که این مذاکرات در سال‌ پایانی دولت احمدی‌نژاد با جدیت پیش رفت اما در نهایت علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی تصمیم گرفت اعتبار دستیابی به توافق برای دولت بعدی هزینه شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن در حال تدوین استراتژی خود در قبال ایران برای بازگشت به برجام است اما در عین حال قصد دارد از طریق همکاری با متحدان، حرکت ایران به سمت غنی‌سازی اورانیوم را کند کرده و از به راه افتادن یک رقابت تسلیحاتی در منطقه جلوگیری کند.

اکسیوس می‌نویسد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز یک وبینار برگزار می‌کند و در مورد مساله ایران گفت‌و‌گو خواهد کرد.

این سه کشور اروپایی باوجود خروج آمریکا از برجام، عضو این توافق باقی‌ ماندند و همواره نسبت به بازگشت آمریکا به برجام و از سرگیری مذاکرات با ایران ابراز امیدواری کرده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی نیز همه چهار سال دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را به امید به قدرت رسیدن دوباره دمکرات‌ها در آمریکا از مذاکره و توافق خودداری کرد و اکنون دیگر سخنی از «سم» مذاکره با آمریکا و «نه‌جنگ، نه‌ مذاکره» به میان نمی‌آورد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۵ فوریه۲۰۲۱