مذاکره بلینکن با همتایان اروپایی‌؛ بحث بر سر «رویکردی متحد» در قبال حکومت ایران

وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه به طور مجازی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره رابطه اتحادیه اروپا با واشنگتن و پرونده هسته ای حکومت ایران گفتگو کردند.

در بیانیه مشترک ژان ایو لودریان، هایکو ماس، دومینیک راب و آنتونی بلینکن که پس از تماس ویدئویی روز جمعه منتشر شد آمده است که همه طرف ها بر سر «احیای» روابط دو سوی اقیانوس اطلس تفاهم دارند. گفتگوهای روز جمعه اولین مذاکرات جدی وزرای خارجه سه کشور اروپایی با آنتونی بلینکن از زمان آغاز به کار جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا بود.

پاریس، برلین، لندن و واشنگتن همچنین در بیانیه مشترک خود از عزم مشترک خود برای همکاری با یکدیگر برای رویارویی با «چالش های جهانی» سخن گفته اند.

در بیانیه مشترک وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی آمده که موضوع برنامه هسته ای ایران یکی از محورهای مذاکرات آنها با یکدیگر بوده است. به گفته دومینیک راب در جریان گفتگوهای روز جمعه از اتخاذ «رویکردی متحد» برای رسیدگی به «نگرانی های مشترک» در مورد برنامه هسته ای ایران سخن گفته شد.

ژان ایو لودریان نیز در صفحه توئیترش نوشت که گفتگوهایی «عمیق و مهم» درباره ایران انجام شد تا همه طرف ها همراه با یکدیگر با «چالش هسته ای و امنیت منطقه ای» برخورد کنند.

آمادگی ماکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا؛ میانجی صادقی خواهم بود

بحران همه گیری بیماری «کووید ۱۹»، روابط با چین و روسیه و سیاست اقلیمی در سطح جهان از دیگر موضوعات مورد بحث بین وزرای خارجه ایالات متحده و سه کشور اروپایی بود.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق هسته ای با رژیم ایران که در دوره زمامداری باراک اوباما به دست آمده بود خارج شد. تصمیمی که به تدریج منجر به کاهش سطح پایبندی ایران به برجام شد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۶ فوریه۲۰۲۱