خانه آزادی:‌ حکومت ایران عملیات تروریستی برون‌مرزی‌ را از سر گرفته است

خانه آزادی، نهاد غیردولتی پژوهشی در حوزه دموکراسی، گزارش داد:   حکومت ایران عملیات تروریستی  برون‌مرزی خود علیه مخالفانش را دوباره از سر گرفته و پیش می‌برد.

در این گزارش آمده است  روش‌های سرکوب برون‌مرزی حکومت ایران دامنه‌ای از ترور، بازداشت، اخراج غیرقانونی، سوء استفاده از اینترپل، تهدید مجازی، جاسوسی، فشار توسط عوامل نیابتی و کنترل تحرکات مخالفان را در بر می‌گیرد.

این نهاد غیردولتی در قسمتی از این گزارش آورده است که  نتیجه این مساله ارعاب شدید ایرانیان خارج کشور به صورتی است که حتی کسانی که از پیامدهای فیزیکی آن دوری می‌کنند، در نهایت رنج می‌بینند.

خاه آزادی در ادامه نوشته است:  رهبران ایران اغلب حملات خود به تبعیدشدگان خارج کشور را بخشی از  مبارزه‌شان علیه آمریکا و اسرائیل، که به حمایت از تروریست‌ها متهم‌شان می‌کنند، نشان می‌دهند.

این نهاد در ادامه نگاشته که  پس از یک وقفه در ترورها علیه مخالفان خارج کشور، تهران دوباره در سال‌های اخیر این تاکتیک را در اروپا و ترکیه از سر گرفته است.

خانه آزادی نوشته است که از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو پنج ترور یا سوء قصد در سه کشور مرتبط به رژیم ایران بوده است. همچنین توطئه‌هایی دست‌کم در دو کشور دیگر خنثی شده است.

این گزارش در حالی فشارهای حکومت ایران بر مخالفانش در خارج کشور را مورد اشاره قرار می‌دهد که همزمان دادگاهی در بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی، را به دلیل تلاش برای «بمب‌گذاری» در همایش سازمان مجاهدین خلق و “اقدامات تروریستی” به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

خانه آزادی در پایان این گزارش، به نام‌ها و موارد دیگری در این زمینه اشاره می‌کند؛ از جمله ربودن  روح‌الله زم، مدیر و موسس کانال تلگرام “آمدنیوز”، ربایش جمشید شارمهد، مدیر گروه “تندر”، ترور مسعود مولوی،‌ مدیر کانال تلگرامی “جعبه سیاه”،‌ ترور محمدرضا کلاهی صمدی، عامل بمب‌گذاری در ساختمان حزب “جمهوری اسلامی”، و دیگر مخالفان مانند احمد نیسی.

گزارش این نهاد همچنین سرکوب در خارج کشور را شیوه‌ای معمول از سوی حکومت ایران خوانده و به عدم وجود اقدامات تنبیهی و بازدارنده در ارتباط با حکومت‌های اقتدارگرا اشاره کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۶ فوریه۲۰۲۱