سفر قالیباف به مسکو؛ تکذیب نامه وزارت خارجه به خامنه‌ای

حواشی سفر قالیباف به مسکو و موضوع پیام کتبی رهبر جمهوری اسلامی به پوتین ادامه دارد. سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید خبر نامه‌نگاری با رهبر جمهوری اسلامی در باره این سفر “کذب محض” است و ارزش پاسخگویی ندارد.

خبر یک کانال تلگرامی مبنی بر نامه‌نگاری وزارت خارجه با آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با پیام کتبی به کرملین، از سوی سخنگوی این وزارت‌خانه تکذیب شد. سعید خطیب‌زاده اعلام کرد که چنین چیزی از اساس “کذب محض” است و ارزش پاسخگویی ندارد.

خطیب‌زاده گفته که وزارت خارجه با خامنه‌ای پیرامون این پیام مکاتبه نکرده بلکه این مطلب شامل انتقاد اخیر رهبر جمهوری اسلامی در سخنان اخیرش است که “مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط های رسانه‌ای و فضای مجازی را مورد انتقاد قرار داده بودند”.

رهبر جمهوری اسلامی چند روز قبل خواستار پرهیز مقامات از بدزبانی و بدگویی در فضای رسانه‌ای و مجازی شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۱۹ بهمن همراه هیاتی پارلمانی متشکل از روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی و کشاورزی به مسکو رفت. او در فرودگاه گفت حامل پیام مهمی است. محتوای این پیام محرمانه مشخص نیست و اطلاع رسانی عجولانه حامیان قالیباف و مشاورانش در باره ملاقات با پوتین، بر اصل موضوع سایه انداخته‌است.

تبلیغات سیاسی و جناحی حامیان قالیباف در سفر او به مسکو و تسلیم پیام مخصوص خامنه‌ای به پوتین، مورد انتقاد واقع شده است. منتقدان می گویند تیم قالیباف در صدد بود از سفر به مسکو اعتبار بخرد. منتفی بودن دیدار مستقیم او با رئیس کرملین نیز موجی از ریشخند و شماتت در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

رئیس مجلس ایران به دعوت رئیس دومای دولتی روسیه به مسکو رفته و قرار است پیام کتبی و محرمانه خامنه‌ای از طریق یک واسطه به دست پوتین برسد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ فوریه۲۰۲۱