تورم زراعت و باغداری به ۵۹ درصد رسید؛ کاهش و گرانی محصولات کشاورزی در راه است؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم زراعت و باغداری در فصل پاییز ۱۳۹۹ به ۵۹ درصد رسیده است. برخی کشاورزان و دامپروران تولید را به صرفه ارزیابی نمی‌کنند و از چرخه تولید خارج شدند.

مرکز آمار ایران با ارائه گزارشی اعلام کرده شاخص قیمت تولید کننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ١٩.۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش بیشترین تورم بخش زراعت و کشاورزی مربوط به تولید غلات با تورم ۶۸.۶ درصدی و کمترین نرخ تورم این بخش متعلق به مواد خام طبقه‌بندی نشده با تورم ۴۲.۹ درصدی بوده است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده که شاخص کل زراعت و باغداری در فصل پاییز سال ۱۳۹۹ برابر با ٧٣٣.١ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۹ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز معادل ٢٧.١ درصد افزایش می‌باشد.

تورم برای تولید غلات در فصل پاییز سال ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۸.۶ درصد افزایش یافته است. تورم گروه میوه‌ها و میوه‌های آجیلی در پاییز امسال ۶۰.۳ درصد افزایش یافته است.

تولید سبزیجات در فصل پاییز سال ١٣٩٩ با تورم ۵۴.۵ درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل روبرو شده است. همچنین تورم تولید مواد خام طبقه‌بندی نشده نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۲.۹ درصد افزایش یافته است.

«مواد خام طبقه‌بندی نشده» شامل الیافی مثل اگاو، کتان، پنبه، چرم خام، کنجاله، ابریشم، پشم و کائوچوی خام است.

مرکز آمار ایران همچنین آمار تورم برای دامپروری را هم اعلام کرده که بر این اساس تورم تولید «سایر محصولات حیوانی» که شامل تولید دام به شیوه صنعتی است در پاییز امسال ۵٣.٧ درصد افزایش یافته است.

تورم «دامداری سنتی» در فصل پاییز سال ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢۵.٨ درصدو تورم گروه «پرورش بز و بزغاله» در این مدت ١٨.۵ درصد بوده است.

تورم تولید «پرورش گاو و گوساله سنتی» در فصل پاییز سال ١٣٩٩ برابر با ١٣.۵ درصد و تورم تولید «گوسفند و بره» در مدت مشابه ١٨.٩ درصد افزایش یافته است. تورم گروه «سایر محصولات حیوانی» نیز نسبت به سال گذشته معادل ۵٣.٧ درصد افزایش یافته است.

ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران درباره افزایش نرخ تورم تولید محصولات لبنی و کشاورزی در فصل پاییز ١٣٩٩ نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این محصولات با مشکلات زیادی روبرو هستند. از سوی دیگر اثر مستقیم افزایش تورم تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در هفته‌ها و روزهای گذشته بر قیمت این محصولات مشخص بوده است.

افزایش هزینه تولید، عدم حمایت دولت و همچنین فشار دولت برای خرید تضمینی برخی محصولات که طی آن قیمت مورد نظر و عمدتاً ناچیزی را برای خرید محصولات کشاورزان و دامپروران تحمیل می‌کند، سبب شده بسیاری از کشاورزان و دامپروران از چرخه تولید خارج شوند.

بسیاری از کشاورزان به ویژه باغداران و صیفی‌‍کاران به دلیل شرایط کُرونا و بسته بودن مرزها بازار صادراتی را نیز از دست داده‌اند و این موضوع بر زیان آنها افزوده است.

در همین حال برخی گزارش‌ها از خروج برخی کشاورزان و دامپروران از چرخه تولید حکایت دارند. آنها معتقدند هزینه تولید به حدی افزایش یافته که تولید به صرفه نیست.

این روند در حالی سبب افزایش آمار بیکاری و تهدید صنعت کشاورزی و دامپروری به شمار می‌رود که امنیت غذایی کشور را نیز به خطر انداخته است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۲ فوریه۲۰۲۱