دفتر خامنه‌ای بخشی از پیام رهبر جمهوری اسلامی به پوتین را برملا کرد

خامنه‌ای طیق آنچه انتشار یافته به پوتین پیام داده که روسیه نباید نگران بهبود رابطه ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن باشد.

در مرداد ۹۵ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که همکاری ایران با روسیه در جنگ سوریه راهبردی است. یک روز بعد از آن تاریخ علی اکبر ولایتی مشاور ارشد خامنه ای نیز از ضرورت «نگاه جدید به شرق» و «ارتباط راهبردی و استراتژیک با کشورهایی مثل روسیه و چین» خبر داده بود.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۰ بهمن ۹۹ پیام خامنه‌ای را به رئیس دومای روسیه و نماینده‌ ویژه‌ پوتین تحویل داد. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و از همراهان قالیباف در سایت خامنه‌ای می‌نویسد:

«این سفر با انتخاب این مقطع زمانی حساس، یعنی مقطعی که مستأجران جدیدی در کاخ سفید وارد شده‌اند این پیام را به متحدین منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌دهد که ایران بیش از این معطل بازی‌‌ افراد جدید کاخ سفید و دولت آمریکا یا سه کشور اروپایی درگیر در برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) نخواهد شد و هرگونه تصمیمی در کاخ سفید، هیچ تغییری در رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به حفظ، تقویت، توسعه و تحکیم مناسبات راهبردی تهران با مسکو و پکن و نگاه راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران به آسیا به‌عنوان بازیگر مهم در قرن اخیر رخ نخواهد داد و زمان برای آمریکا و اروپا نه رو ‌به ‌پایان که پایان‌یافته است.»

هفته گذشته قالیباف در جلسه با دیپلمات‌های ایرانی گفته بود علت سفرش، «اطمینان‌بخشی» به مسکو بود تا کرملین بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تاثیری بر روابط تهران با مسکو نمی‌گذارد. پیش از این در حد شایعاتی گفته شده بود رئیس جمهوری روسیه مدتی است از مسئولان ایرانی به خاطر نگاه جدیدشان به غرب گلایه‌مند است.

امیرعبداللهیان می‌نویسد پیام خامنه‌ای به پوتین بیانگر این معنا بود: «طرف‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی باید این را بدانند که تحولات کاخ سفید رابطه‌ راهبردی ما را نمی‌‌تواند تحت تأثیر قرار بدهد.»

امیرعبداللهیان می‌نویسد شخصاً در جلسه‌‌ای که قالیباف پیام خامنه‌ای را به نماینده پوتین منتقل کرد، حضور داشت و ساعتی بعد بود که هیأت ایرانی مطلع شد پوتین پیام را خوانده‌ و «مورد توجه جدی ایشان» قرار گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۲ فوریه۲۰۲۱