بایدن به ۲۵ هزار پناهجو اجازه ورود به آمریکا می‌دهد

دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد که برای ده‌ها هزار نفری که درخواست پناهندگی داده اما به دلیل سیاست‌های دوره دونالد ترامپ مجبور به انتظار در مکزیک شده‌اند، برنامه‌هایی دارد.

در حال حاضر‌ پرونده این افراد هنوز در دادگاه‌های مهاجرت در دست بررسی است.

مقامات گفتند که برآورد می‌شود موج اول، شامل ۲۵ هزار پناهجو با پرونده‌های باز شود که مشمول برنامه «ماندن در مکزیک» بودند. به این افراد در تاریخ ۱۹ فوریه اجازه رفتن به ایالات متحده داده می‌شود.

بر اساس گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده، مقام‌های آمریکا قصد دارند کار را به آرامی شروع کنند؛ با دو گذرگاه مرزی که هر روز ۳۰۰ نفر در آن بررسی می‌شوند و گذرگاه سومی که تعداد کمتری را پوشش می‌دهد.

دولت بایدن نام این سه گذرگاه را علنی نکرده، زیرا ممکن است باعث هجوم مردم شود؛ اما هنری كوئلار، نماینده دموکرات تگزاس گفت كه مقامات به او گفته‌اند كه این گذرگاه‌ها براونزویل و ال پاسو در تگزاس و گذرگاه سن یسیدرو در سن دیگو هستند.

این اقدام گامی مهم در جهت از بین بردن یکی از مهم‌ترین سیاست‌های رئیس‌جمهوری پیشین، دونالد ترامپ برای بازداشتن پناهجویان از رفتن به ایالات متحده است. از زمان اجرای این سیاست در ژانویه ۲۰۱۹، حدود ۷۰ هزار پناهجو در این برنامه که به طور رسمی «پروتکل‌های حمایت از مهاجران» نامیده می‌شود، ثبت نام کردند.

در اولین روز روی کار آمدن بایدن، وزارت امنیت میهن، این سیاست را برای تازه واردان به حالت تعلیق درآورد. از آن زمان، برخی از پناهجویانی که در مرز دستگیر شده‌بودند، در ایالات متحده آزاد شده‌اند و به آنها اعلام شد که باید در دادگاه حضور پیدا کنند.

وزارت امنیت میهن گفت که این اقدام «نباید به عنوان بازشدن راه برای مهاجرت بی‌رویه مردم به ایالات متحده تعبیر شود.»

مقامات دولت می‌گویند اکثر افرادی که به طور غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند، بر اساس دستور بهداشت عمومی که ترامپ در ماه مارس به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا اعمال کرد، به سرعت اخراج می‌شوند. اما برخی از خانواده‌های پناهجو در تگزاس و کالیفرنیا آزاد شده‌اند و چنین کاری به معنای نقض این پیام است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۴ فوریه۲۰۲۱