آتش سوزی در مرز ایران و افغانستان ادامه دارد؛ ‘۵۰۰ تانکر به ارزش ۴۰ میلیون دلار در آتش سوخت’

مقام‌های محلی ولایت هرات در غرب افغانستان تایید کرده اند که آتش سوزی در گمرک مرزی اسلام قلعه تاکنون به صورت صد درصد مهار نشده ولی از شدت آتش کاسته شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به بی‌بی‌سی گفت که به اندازه زیادی شدت آتش فروکش کرده است. به گفته او تانکرهای که آتش گرفته نیاز دارد تا برای خاموش کردن صد درصد آنها از مواد ضد آتش استفاده شود.

او گفت که ابعاد این آتش سوزی بسیار گسترده بوده و شمار زیادی از تانکرها در آتش سوزی نابود و مقدار زیادی از اموال بازرگانان نیز از بین رفته است.

یونس قاضی زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات گفته که نزدیک به ۵۰۰ تاکر در پارکینک بوده که طعمه حریق شده است. به گفته او براساس آمار ابتدایی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار به بازرگانان خسارت وارد شده است. او گفت که آمار قطعی در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

او درباره این حادثه توضیح داده که مقصر اصلی وقوع این حادثه، در قدم اول اجرای طرزالعمل جدید توسط وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان بوده که تانکرها و کامیون‌های حامل بار را به مدت دو هفته در گمرک نگهداشته است.

آقای قاضی زاده افزوده، اداره استاندارد افغانستان نیز مقصر است که در زمان نمونه گیری این فاجعه رخ‌داده است.

به گفته این مقام افغان، صرافی های هرات نیز برای دو هفته در اعتصاب به سر می‌بردند و بازرگانان پول افغانی کافی برای طی مراحل اموال گمرکی خود نداشتند و این فاجعه در دو دهه اخیر در افغانستان بی پیشینه بوده است.

او گفت که با والی هرات از محل دیدن کرده و حجم فاجعه بیشتر از حد تصور است. حجم وسیع از تانکرهای سوخت و اموال متفرقه بازرگانان در آتش سوخته است. افراد غیر مسئول نیز حجم وسیع از اموال باقی مانده را غارت کرده و زیرساختی در گمرک اسلام قلعه باقی نمانده است.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با ابراز همدردی با بازرگانان متضرر افغان در این آتش سوزی، نوشته این حادثه دلخراش تلفات جانی در قبال نداشته است.

او افزوده شماری از راننده‌ها زخم سطحی برداشتند و در شهر هرات مداوا شدند.

آتش‌سوزی ‘گسترده’ در گمرک اسلام قلعه؛ خودروهای آتش‌نشانی ایران به هرات ‘اعزام شدند’‌
دفتر والی هرات نیز در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که هیأتی بخاطر سنجش میزان دقیق خسارات به مردم توظیف شده است.

وزارت مالیه/ دارایی افغانستان نیز اعلام کرده که آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه به دلیل آتش گرفتن یک تانکر نفتی بوده، این رویداد باعث شده تا دامنۀ آتش سوزی به تمام گمرک سرایت کند و در اثر آن خسارات هنگفت به هموطنان وارد شده است. این وزارت افزوده که خسارت احتمالی این حادثه تاکنون مشخص نیست.

آتش سوزی حوالی ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر روز جمعه (۲۵ دلو/بهمن) اتفاق افتاد. نعمت الله الکوزی، مسئول بخش نظارت شورای انسجام خودروهای باربری در افغانستان گفته بود که “تانکر حامل گاز که از ایران عازم افغانستان بود، نشتی داشته است”.

به گفته او راننده وقتی وارد خاک افغانستان شده از مردم و مقام‌های افغان درخواست کمک کرده بود که تانکرش نشتی دارد، ولی کسی به کمک او نرفته و انفجار رخداده است.

این روند باعث شد که مسئولین ایران نیز وارد عمل شوند. استاندار خراسان رضوی به مرز افغانستان آمد و وحید قتالی، والی هرات نیز به دوغارون رفت. هر دو کشور تمام امکانات خود را برای مهار آتش بسیج کردند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی گفته بود: “از هیچ کمک و تلاشی برای اطفای حریق در مرز دوغارون مضایقه نشود.”

آقای صالح نیز از دولت ایران بخاطر اجازه دادن به ورود صدها لاری/کامیون به خاک آن کشور تا از آتش مصون باشند و اینکه آتش نشانان ایران سهم در خاموش سازی آتش گرفتند ابراز سپاس کرده است.

او افزوده، فاجعه اسلام قلعه تحقیقات عمیق و همه جانبه خواهد شد تا از تکرار آن جلوگیری شود و تدابیر لازم در آینده گرفته شود.

آقای جیلانی نیز می‌گوید که والی هرات شب گذشته به اسلام قلعه رفت و تا بامداد امروز در آنجا حضور داشت و مدیریت عملیات مهار آتش را از نزدیک بررسی کرد.

به گفته او، آتش نشانان خراسان رضوی با طرف افغانستان در مهار آتش همکاری کردند و فعلا تلاش وجود دارد که از حیف و میل دارایی‌های عامه جلوگیری شود و محموله‌ها منتقل شوند.

او افزود که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ تانکر و خودرو کلان باربری از محل خارج شده و فعلا نیز تخیله خودروها از محل ادامه دارد.

به گفته دفتر والی آتش نشانان از شهر مشهد به گمرگ اسلام قلعه آمدند. والی هرات با تیم های آتش نشان ایران در گمرک اسلام قلعه دیدار و از تلاش های آنان قدر دانی کرده است.

دفتر والی هرات افزوده که روند انتقال محموله های تجار به سمت شهر هرات درهماهنگی با بخش خصوصی روی دست گرفته شده است

تلاش برای جلوگیری از حیف و میل اموال
دیروز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نشر شد و کاربران همرسانی کردند که شماری از مردم در حال تاراج اموال در محل آتش سوزی هستند.

دفتر والی هرات اعلام کرده که والی هرات نور احمد حیدری، معاون مالی و اداری والی هرات را به ولسوالی کهسان فرستاد تا تدابیر جدی بخاطر جلوگیری از حیف و میل اموال تجار ملی روی دست گیرد.

مسئولین هرات علاوه بر اتخاذ تدابیر جدی در مسیر شاهراه هرات- اسلام قلعه، از مردم خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند و در احیای نظم همکاری کنند.

دفتر والی هرات افزوده که روند انتقال محموله های تجار به سمت شهر هرات درهماهنگی با بخش خصوصی روی دست گرفته شده است.

برگفته از سایت بی بی سی فارسی، ۱۴ فوریه۲۰۲۱