دولت اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه داد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس از سوی دولت خبر داد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس صبح امروز دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ اعلام کرد اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس ارائه شده است.

هیئت وزیران در جلسه روز گذشته بررسی و اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داده بود هیات دولت در این جلسه به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی،لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را بررسی و آن را اصلاح کرد.

حسیعنلی امیری معاون پارلمانی حسن روحانی گفته که «از جهت آیین‌نامه‌ای اختلاف نظر حقوقی میان دولت و مجلس وجود داشت که دولت در نامه رسمی نظر خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. اما از آنجایی که به هر حال کشور نباید سال آینده خدای ناکرده فاقد قانون بودجه باشد و بودجه مهمترین سند مالی سال آینده کشور است.»

معاون پارلمانی حسن روحانی افزوده که «اصلاحات بودجه با رویکردهایی مانند اینکه مردم دچار مشکل نشوند، بودجه تورم‌زا نباشد و گرانی به دنبال نداشته باشد، بودجه آینده فعالان اقتصادی را با ابهام مواجه نکند، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرند، دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مردم قرار بگیرد، اعمال و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.»

مهمترین تغییرات یا اصلاحات ایجاد شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شامل این موارد است:

– منابع عمومی بودجه که در لایحه بودجه قبلی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود در لایحه اصلاحی بودجه به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

– در بند (و) تبصره ۲ که قبلا ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و در سقف بودجه عمومی هم نبود به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

– در اصلاحیه‌ای که قبلا رئیس جمهور به کمیسیون تلفیق ارائه داده بود، مقرر شده بود که ۴۳ هزار میلیارد تومان از مصارف کم شود و ۵۳ هزار میلیارد تومان به اوراق اضافه شود. دولت در اصلاحیه بودجه جدید این رقم را به ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده و پیشنهاد داده که چگونه از مصارف کم شود.

بر این اساس دولت پیشنهاد داده که برای ۴۰هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق کم شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه ای کم شود.

– در لایحه اصلاحی درآمد حاصل از مالیات ۲۵ هزار میلیارد تومان اضافه شده است و به میزان افزایش مالیات یعنی به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق نیز کم شده است.

– سهم دولت از نفت و میعانات گازی بدون تغییر در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان ماند.

– در رابطه با حقوق و دستمزد پیشنهاد دولت در لایحه اصلاحی بودجه، تعیین سقف حقوق و مزایا ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است و هیچ کس بیش از این مبلغ در سال ۱۴۰۰ دریافت نخواهد کرد البته آنهایی که حکمشان بیشتر از این مبلغ در سال ۱۳۹۹ بوده، برای آنها در سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی اعمال نخواهد شد و همان مبالغ را دریافت خواهند کرد.

رویارویی دولت و مجلس با رد کلیات لایحه بودجه۱۴۰۰؛ باز هم خامنه‌ای دخالت می‌کند؟!

مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ در دولت نیز درباره اصلاحیه بخش نفت گفته است: «سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تاسقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز، ۲۰ درصد و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی، ۳۸ درصد تعیین شده است، بر این اساس سهم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی از ۷۵ هزار میلیارد تومان در بخش واگذاری دارایی های مالی به ۳۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است به عبارتی میزان وابستگی بودجه به تسهیلات صندوق توسعه ملی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین براساس تدابیر ایشان بازپرداخت اقساط وام های صندوق توسعه ملی به دولت که در سال ۱۴۰۰ سررسید می شوند نیز در مصارف بودجه عمومی پیش‌بینی شده است.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیمه بهمن‌ماه کلیات لایحه بودجه را در صحن علنی مجلس رد کردند. عدم شفافیت بودجه، منابع درآمدی غیرقابل وصول، تورم‌زا بودن لایحه، عدم توجه به معیشت اقشار ضعیف، عدم اصلاح ساختار بودجه و هزینه‌های پنهان از جمله مشکلاتی عنوان شده بود که به آن دلیل نمایندگان لایحه را رد کردند.

اصلاحیه بودجه سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۶ فوریه۲۰۲۱