سه تحول پزشکی در اسرائیل، آمریکا، بریتانیا ؛ معجزه ای امید بخش برای از بین بردن کرونا

در روز های اخیر در کنار خبرهای شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا و اعمال مجدد محدودیت‌ها و تلاش برای مقابله با این ویروس ، اکنون جهان با سه تحول تازه در حوزه مقابله با کرونا روبرو شده؛است اسرائیل از تولید داروهایی برای بهبود بیماری خبر داده،‌ بریتانیا از ساخت واکسنی برای نابودی هسته ویروس می‌گوید و در آمریکا نیز یک اسپری برای استفاده در بینی موثر نشان داده است.

رسانه ها از این سه تحول جدید پزشکی در اسرائیل،آمریکا، و بریتانیا به عنوان معجزه سخن می گویند و امیدوارند که مردم جهان از آن بهره مند شوند .

در همین راستا ، محققان در بیمارستانی در تل‌آویو می‌گویند آزمایشات اولیه‌شان نشان‌دهنده موفقیت یک دارو در موارد بحرانی ابتلا به کروناست.

دانشمندان اسرائیلی پس از درمان موفقیت‌آمیز ۳۰ بیمار مبتلا به کرونای وخیم امیدوارند که داروی جدید آن‌ها بتواند نقشی اساسی در نجات جان انسان‌‌ها و کمک به جهان در مقابله با ویروس همه‌گیر داشته باشد.

دکتر ندیر آربر که این تحقیق را در مرکز پزشکی ایخیلوف تل‌آویو رهبری کرده گفت: «دیدن بیمار با کووید-۱۹ دشوار است،‌ زیرا آن‌ها نمی‌توانند نفس بکشند که مانند غرق شدن است.» او افزود: «اکنون آن‌ها می‌توانند دوباره نفس بکشند.»

داروی تولید شده از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن، که به گفته دکتر آربر شش تا هفت درصد بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

همزمان در همین کشور در بیمارستان هداسای اورشلیم دارویی بر روی ۲۱ بیمار کرونایی وخیم استفاده شد که ۱۹ بیمار را بعد از شش روز نجات داد. دو بیمار دیگر هم پس از هشت روز مرخص شدند.

همچنین محققان مرکز پزشکی اروینگ در دانشگاه کلمبیا با همکاری محققان دانشگاه کورنل و مرکز پزشکی اراسموس در هلند نیز اعلام کردند که یک اسپری تولید کرده‌اند که از طریق بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرد.

این اسپری روی راسوها جواب داده و محققان امیدوارند نتایج مشابهی در میان انسان‌ها داشته باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترکیب قابل حمل و پایدار چنین محلولی می‌تواند به ویژه برای جمعیت روستایی، کم‌درآمد و در مکان‌های صعب‌العبور بسیار اهمیت داشته باشد.

و همگام با سایر تلاش‌های جهانی، محققان در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌گویند در حال کار روی واکسنی هستند که هسته ویروس را هدف قرار می‌دهد.

روزنامه تلگراف در این باره گزارش داد این محققان اشاره کرده‌اند اگر حرکتشان موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند آزمایشگاه‌ها را از درگیر شدن با تغییر پیاپی واکسن‌ها به دلیل جهش‌ ویروس نجات دهد. این نگرانی وجود دارد که واکسن‌های عمده فعلی از جمله فایزر و آسترازنکا کمتر در مقابل گونه‌های جدید موثر باشند.

واکسنی که محققان دانشگاه ناتینگهام مشغول کار روی آن هستند به صورت موثر همه گونه‌های ویروس را از بین می‌برد، چرا که نه تنها شاخک‌های پروتئینی،‌ بلکه هسته ویروس که کمتر احتمال جهش دارد را هم هدف قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش،‌ واکسن مورد نظر در زمانی معادل یک سال می‌تواند آماده شود.

بر اساس آمار موسسه جان هاپکینز تا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ها، شمار گزارش‌شده کل مبتلایان کرونا در جهان در آستانه ۱۱۰ میلیون قرار گرفت، همچنین تعداد فوتی‌های این بیماری نیز به تدریج به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود.

بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته از جمله کشورهای اروپا و آمریکا و همچنین کشورهایی مثل امارات متحده عربی،‌ اسرائیل و ترکیه در خاورمیانه برنامه واکسیناسیون عمومی را پیش می‌برند. اما‌ برخی دولت‌ها مانند حکومت ایران هم قدم‌های اول را به صورت محدود و با واردات سلیقه‌ای واکسن برداشته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۱ فوریه۲۰۲۱