دستکم ۲۱ تجمع اعتراضی برگزار شد؛ تداوم تجمع بازنشستگان در پی عدم احقاق مطالباتشان

امروز یکشنبه ۳ اسفند ماه ۹۹، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دستکم در ۱۶ شهر از جمله نیشابور، ایلام، قزوین، خرم آباد، اهواز، تبریز، یزد، اصفهان، دزفول، کرج، شوشتر، کرمانشاه، اراک، اردبیل، رشت و تهران در مقابل ساختمان اداره کل تامین اجتماعی شهر خود، جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در مقابل ساختمان مجلس واقع در تهران، شماری از کارگران پروژه ی شرکت پتروشیمی ایلام در مقابل ساختمان این شرکت، تنی چند از مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ شهرستان ایذه در مقابل درب دفتر نماینده‌ی شهرستان های ایذه و باغملک، تعدادی از بازاریان شهرستان آبادان در مقابل ساختمان فرمانداری ویژه این شهر و گروهی از کارگران هپکو اراک در نزدیکی ساختمان تامین اجتماعی این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بازنشستگان معترض، ضمن رونمایی از بنر هایی اعتراضی، شعار هایی از قبیل “تورم و گرانی، عامل هر ویرانی”، “همش شده کار مون، شعار کفِ خیابون” و “بازنشسته بیدار است، از تبعیض بیزار است” را سر دادند.

این شهروندان برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

پیش از این نیز بازنشستگان تامین اجتماعی، در دفعات مختلف دست به تجمعات سراسری زده بودند.

تجمع آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در تهران
به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه ۳ اسفند ماه ۹۹، جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، در اعتراض به وضعیت استخدامی‌شان، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی همزمان با بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس مقابل ساختمان پارلمان برگزار شد.

به گفته این شهروندان معترض؛ آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۹۲به بعد در مورد وضعیت استخدامی شان بلاتکلیف هستند.

تجمع کارگران پتروشیمی ایلام
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۳ اسفند ماه ۹۹، شماری از کارگران پروژه ی شرکت پتروشیمی ایلام، در اعتراض به مفاد شیوه نامه جذب، در مقابل ساختمان این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند.

بر اساس این گزارش، حدود صد نفر از کارگران در تجمع اعتراضی امروز حضور به عمل آوردند. به گفته این کارگران؛ مطابق شیوه نامه‌ی جدید، تنها آن گروه از کارگران جذب کار می‌شوند که در ۶ ماه اول سال ۹۹، حداقل ۱ ماه سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند؛ در حالی که کار به شکل پروژه‌ای انجام می‌شود و بسیاری از آن‌ها در بازه‌ی زمانی مدنظر در محل کار حضور نداشتند.

این کارگران ادامه دادند: “حضور کارگران پروژه‌ای در محل کار، بر اساس درخواست واحدهای مربوطه انجام می‌شود اما عرفا کارگران باید ۱۵ روز از ماه را در محل کار حاضر باشند و ۱۵ روز دیگر را استراحت کنند یا برای خود شغل دیگری مهیا کنند”.

آنها افزودند: “در شیوه نامه‌ی جدید حدود ۳۰۰ نفر جذب می‌شوند که اگر بنابر جذب بومیان واجد شرایط باشد، از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر بومیانی هستند که از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در این شرکت مشغول به کار بودند و به نوعی از بانیان تاسیس این شرکت، محسوب می‌شوند”.

کارگران پروژه‌ای پتروشیمی ایلام خاطر نشان کردند: “به دلیل اینکه از هفته‌های گذشته اعتراض خود را آغاز کرده‌اند، شرکت گروهی کارگر را از استان‌های همجوار ایلام به عنوان جایگزین آن‌ها به استان آورده است”.

تجمع مربیان پیش دبستانی ایذه
به گزارش رکنا، امروز یکشنبه ۳ اسفند ماه ۹۹، مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ شهرستان ایذه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل درب دفتر نماینده‌ی شهرستان های ایذه و باغملک دست به تجمع و تحصن زدند .

مربیان معترض می گویند: “تا زمانی که کسی پیدا نشود و به حرف ما گوش کند،به این تحصن ها پایان نخواهیم داد. متاسفانه در شهرستان ایذه افرادی هستند که می ترسند ما با نماینده شهرستان روبه رو شویم و تلاش دارند تا جلوی تحصن های ما را بگیرند و ما را خسته کنند تا کوتاه بیاییم”.

این مربیان ادامه دادند: “حق قانونی ماست تا با نماینده ی شهرستان رو دررو گفتگو کنیم. فرماندار که می گوید من کاره ای نیستم، دفتر نماینده هم که فقط وعده می دهد. یکی نیست جوابگوی ما در شهرستان باشد”.

تجمع بازاریان آبادان
به گزارش صدا و سیما، امروز یکشنبه ۳ اسفند ماه ۹۹، تعدادی از بازاریان شهرستان آبادان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان فرمانداری ویژه این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، بازاریان حاضر در این تجمع، نسبت به تعطیلی کسب و کار خود در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ ها معترض هستند.

تجمع کارگران هپکو اراک
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۳ اسفند ماه ۹۹، گروهی از کارگران هپکو اراک در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در نزدیکی ساختمان تامین اجتماعی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.
توضیح عکس” کارگران هپکو اراک در اعتراض به وعده‌های بی‌ عمل مسئولان، تابوت این شرکت را بصورت نمادین در خیابان‌های اراک حمل کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲ فوریه۲۰۲۱