يک نويسنده کدام امنيت را به خطر می اندازد؟

سپیده قیاسوند

روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، سه تن از نویسندگان عضو کانون نویسندگان ایران، با نام های کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، را به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه «امنیت» کشور و انتشار نشریه ای غیرقانونی تحت عنوان «اندیشه آزاد»، هريک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

شاکی پرونده این سه عضو کانون نویسندگان، وزارت اطلاعات است و پرونده آن‌ها در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ باز شده و آبتین، خندان و باژن از آن زمان بارها برای بازجویی دربارهء سه اتهام مذکور احضار شده ‌بوده اند.

کانون نویسندگان ایران به طور رسمی و علنی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۷ اعلام موجودیت و به عنوان نخستین تشکل صنفی و دموکراتیک اهل قلم شروع به فعالیت کرد. این نهاد روز اول اردیبهشت سال ۱۳۴۷ با امضای ۴۹ نویسنده تشکیل شد و از اعضای موسس آن می‌توان به جلال آل‌احمد، بهرام بیضایی، داریوش آشوری، محمدعلی سپانلو و اسماعیل نوری‌علا اشاره کرد.

این کانون تنها تشکل مستقل نویسندگان و روشنفکران در نیم قرن اخیر در ایران است و تنها تشکلی ست که از منافع نویسندگان و روشنفکران دفاع می کند.

درباره ی اهمیت و تاثیر کانون نويسندگان ايران همین کافی ست که حاکمیت اسلامی ایران همواره اعضای این کانون را تحت فشار گذاشته است و حتی چندنفر از اعضای کانون نویسندگان، از جمله محمد مختاری محمد پوینده، و دکتر غفار حسينی، را به قتل رسانده است. به طور حتم اگر این کانون و فعالیت‌هایش بی‌اثر و بی اعتبار بود، در طول این چهل سال مدام تحت فشار قرار نمی گرفت.

سال گذشته، این کانون در سالروز پنجاه سالگی اش در بیاینه ی خود چنین می نویسد:

 “کانون نیم‌قرن پنجه در پنجه‌ی این توفان که در خیال و کارِ برکندنِ ریشه‌ی آن بوده، بالیده و پیش آمده است، حوادث بسیاری پشت سر گذاشته و فراز و نشیب فراوان دیده و از خیل دام‌های ریز و درشت جستجو اکنون اینجاست، در نخستین روز از اردیبهشت ۱۳۹۷، روز پنجاه‌سالگی‌اش؛ همچنان در کار ستیز با سانسور و دفاع از آزادی بیان و متشکل کردن نویسندگان.”

و همان سال، ماموران امنیتی مانند همیشه از برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد کانون نویسندگان ایران نیز جلوگیری کردند و همه ی پوسترها، یادگارها، یادمان ها و لوازمی را که در یک سال گذشته توسط اعضای این کانون برای این مراسم تهیه شده بود، با خود بردند.

و امسال نیز با صدور حکم بی رحمانه ی حاکمیت اسلامی ایران، همانند هر اردیبهشت، کانون نویسندگان ایران در سالگرد تولدش بر سوگ مرگ و گرفتاری اعضای خانواده اش می نشیند.

کانون نویسندگان در بیانیه ی اخیر خود چنین می گوید: 

«این فقط محاکمه و محکومیت سه نویسنده نیست، محکومیت همه ی نویسندگان و کسانی ست که می خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.»

و در جای دیگر از این بیانیه می نویسد:

«این کدام امنیت کشور است که انتشار نشریه و بیانیه ی اعتراضی، اقدام علیه آن محسوب می شود؟ امنیت چه کسانی با عضویت در کانون و رفتن بر مزار شاعران و نویسندگان به خطر می افتد؟..»

۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ – ۱۶ ماه مه ۲۰۱۹