محمود واعظی : دلار را دولت گران کرد

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، در جمع گروهی از صادرکنندگان استان اصفهان ،فاش ساخت:  نرخ واقعی ارز در ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، اما دولت عمدا قیمت را بالا برد تا «بتواند اقتصاد کشور را اداره کند تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است» این در حالی که  حسن روحانی، بیشتر دخالت دولت در نوسان قیمت ارز را رد‌ کرده و آن را “تهمت و دروغ” خوانده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی نیز هشت ماه پیش  گفته بود:«افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های دولت است و نفعی از افزایش نرخ ارز از این منظر متوجه دولت نیست.«

وی  تاکید کرده بود: «اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده انشاالله این اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهیم داد که دولت هدف افزایش درآمد از طریق گرانی دلار ندارد.»

محمود واعظی در ادامه  با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی در ماه‌های گذشته گفت: «روزهایی را پشت سر گذاشتیم که زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی توانستیم حتی پول آن را جابجا کنیم. در این شرایط ناچار شدیم طی سه سال گذشته از ارز صادرکنندگان استفاده کنیم و بخشی از مشکلات سفره و معیشت مردم را حل کنیم.»

گروهی از کارشناسان و منتقدان، دولت ایران را به “دستکاری و دخالت در تعیین قیمت مصنوعی”برای دلار متهم کرده بودند.

گفتنی است که با  بالا رفتن نرخ  دلار و گرانی‌های ناشی از آن تاثیر مستقیمی بر زندگی بسیاری از مردم داشته و آن‌ها را به زیر خط فقر سوق داده است.

در همین زمینه رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی حکومت ایران نیز گفته است : ما از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌ایم که باید با ارز حاصل از صادرات به عنوان یک ارزش برخورد شود، یعنی این ارز با نرخی  بالاتر از بازار آزاد از صادرکننده خریداری شود تا در این شرایط دشوار، امکان توسعه تجارت و تداوم فعالیت‌ها به وجود آید اما شوربختانه  هرگز این روند به مرحله اجرا نرسید و همین موضوع برای ما مشکل ساز شد.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که صادرکنندگان امروز با آن مواجه هستند نبود خریدار کافی برای آنهاست. یعنی صادرکننده ارز خود را در سامانه عرضه می‌کند ولی وارکننده‌ کافی برای خرید آن وجود ندارد و این نقدشوندگی درآمد صادراتی را دشوار می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۸ فوریه۲۰۲۱